AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.253

Vibrationer/pulserande bromsar 325i lci 2009

sn
4
sneJe
325i Touring -09
Hallå alla!

Som rubriken säger upplever jag en svag pulserande känsla vid mjukare och medelhård inbromsning. Vid riktigt hård inbromsning försvinner fenomenet. Känslan är snarlik som när man cyklar på en cykel som har ett ovalt däck. Det är alltså inte i ratten eller pedalen utan i hela bilen/chassit.
Hög hastighet=snabbare pulseringar
låg hastighet=långsammare/ mer utdragna pulseringar

Efter att ha läst otaliga trådar här där lösningarna har varit allt från skeva bromsskivor, dåliga styrlager, dåliga bussningar och länkarmar etc. etc. så försökte jag komma fram till om det kommer från fram- eller bakaxeln.

Gjorde därför ett test där jag accelererade upp till 170-180... Vid fullt gaspådrag i hastigheter runt 170-180 så kommer svaga vibrationer med ganska hög frekvens (troligtvis då hastigheten är ganska hög) och om man släpper gasen och låter bilen motorbromsa så försvinner vibrationerna. Vid jämn gas är vibrationerna kännbara men knappa.
Drog därav slutsatsen att det har med bakaxeln att göra och eventuellt någonting som även påverkar av drivningen... Längre har jag inte kommit!
I övrigt känns bilen tight och fin!

Har ni några tips på i vilken ände man skall börja?

Är även ny här och Ja, jag har använt sökfunktionen i den mån jag kan!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
"Gjorde därför ett test där jag accelererade upp till 170-180... Vid fullt gaspådrag i hastigheter runt 170-180 så kommer svaga vibrationer med ganska hög frekvens (troligtvis då hastigheten är ganska hög) och om man släpper gasen och låter bilen motorbromsa så försvinner vibrationerna. Vid jämn gas är vibrationerna kännbara men knappa."

Vibrationerna kommer alltså inte endast vid inbromsning utan även vid körning i jämn fart?
sn
4
sneJe
325i Touring -09
Grelle:
Ja och nej, skulle inte hävda att vibrationerna "känns" markant utan med att man upplever en tendens till dem när man belastar drivlinan i högre fart (vilket innebär högre belastning än vid mer normal hastighet).
Känns ingenting alls i hastigheter upp till ca 150.

Summa: Den tendens av vibration som är vid högre hastighet är inte alls som den som uppstår vid inbromsning. Vad enbart att antagande att lokalisera problemet till bakaxeln.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kom problemen plötsligt?

Vad är det för däck och fälgar?

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sn
4
sneJe
325i Touring -09
Johan B
Bilen är införskaffas relativt nyligen och problemet är inte av "grov karaktär" utan mer störande, därav har jag inte kört den på annat är sommardäcken som är GoodYear och sitter på 18" 313 Performance fälgar. Något litet skav på höger framfälg men känns avlägset att detta är problemet.
Bilen har gått 16' mil.
sn
4
sneJe
325i Touring -09
Inget svar på ovanstående?
Testat att bumpa tråden lite...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är troligen inte i fälgarna som du nämner, tänkte om det var "eftermarknadsfälgar" som saknade nödvändiga navringar.

Jag tippar på att det är bussningarna i framvagnen som är lite dåliga, kan vara så att enskild bussning/led inte är märkbart dålig men tillsammans är de för dåliga.

Om inte bärarmar/bussningar/stag är bytta på 16 000 mil, är det nog dags nu!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.