|
|
|
|---|---|
| Ska man ta bort egr eller inte? Läste om en snubbe som fick problem med sin "EGR cooler". Han skrev att den sprack pga för hög värme. Ska man ta bort den också för att slippa byta skiten om den går sönder? | |
|
Pluggar du den i båda ändarna så kan du låta den sitta kvar, då slipper du omdirigera vattnet som går igenom den. Problemet som en del fått är att de bara pluggat den i anslutningen till insuget och då har inte de varma avgaserna någonstans att ta vägen och samlar sig i en punkt i kylaren som tillslut gör att den spricker. MVH |
|
| Tack för ditt svar Jonathan. Har det fungerat bra för dig? Märkte du någon skillnad i förbrukning, kraft osv? | |
| Hm, har inte EGR en ganska viktig funktion som att minska utsläpp av NOx gas | |
| Kaparn - jo det tror jag. Till följd av igensotade passager på vissa ställen. Har inte hänt mig än vad jag vet men det är ju alltid bra att plocka bort i förebyggande syfte om det nu inte finns allt för många nackdelar | |
|
Nackdelarna skulle kunna bli (sky-?)höga värden på kväveoxiderna som ju åtminstone i USA fått t.ex. VW att betala företagsböter och stå och skämmas som fuskare mitt på plan. I EU är kraven på kväveoxidutsläpp något mildare. NOxutsläppen är dessutom skadliga direkt vid utsläppsstället, inte som CO2. Länk Länk Länk Länk |
|
|
Även ganska populärt i dessa kretsar att plocka bort DPF, även det förkastligt ur en folkhälsa synpunkt. Sen är ju en motor byggd och kalibrerad för en viss mängd EGR, det kan bli helt oväntade effektar av att täppa igen detta flöde. T.ex förstörd Cat etc.. |
|
| gele77 - har tänkt tömma partikelfiltret o svetsa dit ett rör. Möjligtvis plocka bort egr. Funderar på att låta egr sitta kvar. Kanske bara rengöra. Men dpf ska med all säkerhet bort. | |
|
Väcker liv i gammal tråd... Packning mellan grenröret och pluggen måste det finnas eller räcker det med plattan och åtdragen? Adu Oancea När du älskar att köra |
|
| Tjena på er allihoppa. Funderar på att ta bort EGR helt och plugga genom att köpa denna Länk eller finns det smidigare sätt att göra så att avgaserna inte skickas tillbaka till insuget? Måste man programmera bort den? Även vid bortprogrammering så cirkulerar kylarvattnet genom EGR kylaren eller hur? Någon som känner någon som kan och vill programera bort den? | |
|
Svårt använda en sökmotor för svar? Glöm inte plocka dpf också och skicka skiten till Greta. |
|
| Ja det har du helt rätt i, får inte glömma Gröna Greta heller. Har hittat massor av företag som programmerar bort EGR men sen letar jag själv efter mjukvara som jag kan göra det själv. Alltid bra att ha sådan tillgänglig så kan man hjälpa folk som bor i närheten som vill få den avregistrerad utan att behöva lägga ut för mycket pengar. Det är ju ändå en dator som sköter det. | |
|
Det görs i motorstyrdon, inga billiga saker. Typ CMD, Alientech osv. Du behöver en master licens om du själv ska fixa inne i filerna. CMD till exempel kostar 7950 CHF som blir runt 90 000:- svenska Då kan du läsa av filerna från styrdonet. Sen behöver du program till att justera mjukvaran med till exempel swifttec som ligger på runt 7000euro plus moms. Köper du klon så är dom som alltid lite lynniga, ibland funkar det, ibland inte. Funkar det inte så finns risken att du får skaffa nytt styrdon. Så ska du ha riktigt grejor som inte strular så är det en investering på 150-170 000:- Sen finns det till exempel pcm flash där du kan köpa relativt billiga licenser för en typ av styrdon för mindre pengar men då har du bara tillgång till just det styrdonet. Dessutom behöver du ett passthru device av ordentlig kvalité så du inte brickar styrdonet. Kanske en investering på 10k men bara en ecu typ. Lägger du till alla typer så är du uppe i samma kostnader som dom mer välkända systemen och saknar ändå tillgång till bench, boot osv. plus obefintlig support. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.