AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
662

E36 bytt motor startspärr problem

lu
2
lukas0hlson
525i -01
318i -94 cab
Hej
Nyligen bytt motor från en 318 till en annan 318. Trodde det bara va att skifta men så var inte fallet.
Den nya motorn är från -98 & min bil från -94.
Den startar på startgas men dör direkt sen.
Får felkod på signal EWS, alltså startspärren. Har ej tillgång till nya motorns emobalizer eller nyckel då gamla ägaren använder dessa!

Hur ska jag gå tillväga nu ?

Mvh
Lukas
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Ingen expert men vad jag läst mig till så finns det i allla fall två lösningar, antingen skicka iväg styrenheten och få bortprogrammerat EWS, kostar nog 2-3000kr. Tex Länk

Eller så ska det finnas något litet ship som man kan köpa som kostar ca 500kr som ska lösa problemet. Länk

Har inte testat något av dessa själv men kommer med största sannolikhet skicka iväg min box från en s62 motor och få EWS bortprogrammerat.
Du har alltså styrboxen från 98:an? Testat med styrboxen från -94:an? Om det är identiska kabelhärvor till båda motorerna så borde det funka med båda boxarna, borde...I annat fall får man göra en "EWS-delete" som Richo skriver..
lu
2
lukas0hlson
525i -01
318i -94 cab
Tyvärr så är den gamla boxen skrot. Men hade in båda boxarna till en elektronikfirma som pysslar med EWS borttagning och sånt. Han Trode inte att det skulle funka då -98ans motor fortfarande behöver emobalizern. Men han testade att byta ut startspärren från den gamla boxen in til den nya. Dock så funkar det fortfarande inte. Samma felkod.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Återkom gärna i denna tråden hur du löser problemet, det hjälper andra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.