|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag på lunchen så var jag iväg på ett ärende och när jag kom tillbaka till jobbet så hände något med bilen. Precis när jag hade parkerat och bilen fortfarande var på så la jag först märke till att varvmätaren gick ojämnt och i samband med det så började handbromsen, DCS och ABS lampan lysa. Jag stängde av bilen och när jag försökte starta den igen så hände ingenting. Allt i hela bilen var stendött. När jag körde med bilen så märkte jag inget konstigt med den. Så vad kan ha hänt? /Daniel | |
|
Slut på ström i batteriet och defekt generator kanske!? Mät spänningen i batteriet till att börja med. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Det första som behövs när en bil ska starta är ström. Ström till startmotor och insprut etc. Dessutom är varningslamps-flipper ett klassiskt E46-tecken på dåligt med ström. Jag är helt inne på Johans tips - kolla batteriet. Det var exakt såhär min E46 betedde sig när den hackade sig fram, och sen valde att totaldö exakt mitt i en av de större korsningarna i en Stockholmsförort. (kolen i generatorn helt slut, ingen laddning till batteriet) /Anders |
|
jag testade med en multimeter och fick lite under 13 volt på batteriet. Då testade jag att starta bilen och då hoppade den igång igen. Jag har inte gjort någonting med bilen under tiden... jättekonstigt. Tror ni det kan vara batteriet som spökar då? Edit: jag testade även att köra med multimetern när bilen var på och då gav den utslag på runt 14 volt. |
|
|
Laddregulatorn brukar reglera laddströmen till ca 14,2-14,4 V vid förhöjt tomgångsvarv (ca 2000 rpm). Däremot kan det vara så att kolen håller på att ta slut i regulatorn och då kan den ladda när den är kall men sluta när den blir lite varmare när kolen tappar kontakten med släpringarna. Så mät laddningen efter du kört en mil eller så. Batteriet kan dö av t ex. intern kortslutning så det kan mycket väl vara batteriet som är kass, men uteslut inte generatorn ännu! Hur långt har (generatorn) bilen gått? Hur gammalt är batteriet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
bilen har tullat cirka 21.000 och batteriet har jag ingen aning om, kan man se det på något sätt? Vill passa på att tacka dig med Johan, jag ser dig försöka hjälpa alla överallt på det här forumet! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kika på voltmätaren när du startar bilen sjunker spänningen under 10,5V när startmotorn är inkopplad så är det inte krytt eller dåligt laddat. Spänningen i batteriet obelastat säger inte så mycket om batteriets kapacitet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.