AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.231

Vågar man trimma 520d f10 ?

sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
-Är väldigt sugen på att få lite mer "pulver" under huven på min ganska nyinförskaffade
520d f10 -14. -Men så tänker man: -Tänk om nåt pajar, -typ kamkedjan rasar eller dyl. -Då kan man
förmodligen glömma allt vad garantier heter! -Det finns ju powerkit från bmw, men det kostar ca 24000kr,och
ger bara 16 hk och kanske 40nm extra vrid = för mycket pengar/ för lite hk. -Någon som har en fundering?

186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Nja,en kinkig fråga... Jag har jobbat med Dieselmotorutveckling i hela mitt vuxna liv. Generellt vill jag påstå att gör INGA större förändringar i intervallet 1500-2500rpm ( tidigareläggning av SOI vid fullast med 3-4 grader bör vara ok,då motorn redan går med c:a 180bar där. Dock kan man nog flytta SOI med 8-10 grader & öka deltamax med 15-20% i 3000-4500 intervallet,frågetecket blir då,VAR går gränsen för turbons maxvarvtal vid fullast i DET intervallet?! P-max & avgastemp är inget problem,då tidigareläggning av SOI kompenserar för höjt deltamax...
Transocean
Visst skall BMW:n trimmas! Spelar ingen roll 520D eller 550D. Garanti? Det koster å være kar som norrmän säger :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.