|
|
|
|---|---|
|
HEJ! Jag har köpt nya hjul till bilen och när jag har satt på de så började bilen att hacka. Jag var hos bmw verkstad för felsökning och enligt de så hade jag köpt fel däckdimention (då hade jag fram 265/35R22 bak 335/25R22) och det var fördelningslådan som slirade säger de. Men när vi bytte till mina gamla hjul och då försvan det. Idag så bytte jag fram däcken till 295-30R22 men bilen började hacka igen! kan fördelningslådan vara sönder? vad kan det vara för fel? | |
| Byt olja i fördelningslådan | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Funkar det med de gamla hjulen så är det knappast fel på lådan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| bmw verkstan säger att det hjälper ej om man byter oljan. De säger att jag har fel dimention på däcken. Det är ju inte bara jag som har det måttet. fattar ej varför just min bil gör så!! | |
| Det hände på min med. Hade rätt dim men däcken va inga höjdardäck. (Budget) Vad är det för märke på däcken? Xdrive är sjukt känsliga för rullomkrets och sämre däck. Räcker att ett däck är mer slitet så ballar systemet ur. Sen hade du 22", frågan är vilken dim du ska köra med. 285/35/22 fram och 325/30/22 bak, skulle jag tippa? | |
| Märket är continental, de är helt nya och alla har samma modell | |
|
Ok, continental är ju inget skräp. Då måste det vara dim på däcken som bilen inte gillar. Kan tänka mig att dom däcken inte va så billiga och man kan kanske inte köpa nya bara så. Du har ingen möjliget att byta dom? Förklara läget att du köpt fel? Du skulle kunna laborera med luften i däcken? Hade jag för mycket luft i mina så hacka den hela tiden vid gas, men sänkte jag något så hacka den bara vid gas från 70km/h. |
|
|
Varför envisas somliga alltid med att frångå biltillverkarens rekommendationer när det gäller däck och fälgar? Biltillverkare plöjer ner mångmiljonbelopp i att ta fram däckdimensioner, fälgstorlekar inkl. inpressningsmått och tillhörande kalibreringar för att drivlinan ska fungera optimalt. Om hjulens rullomkrets ändras påverkas ABS-systemet som mäter varje hjuls rotationshastighet. xDrive använder ju uppenbarligen denna data i kombination med motorns beräknade vridmomentskurva, m.m. (säkerligen 100-tals andra parametrar) för att avgöra vart och hur kraften ska förflyttas mellan axlarna och hjulen. Således innebär den felmätning som nu sker att xDrive gör fel. Risken är då stor att du kör sönder fördelningslådan, vilken inte är gratis att reparera/byta. Montera de däck och fälgar som BMW tillverkat bilen för så är problemen ur världen. |
|
| Ja jag förstår dig! Men man tycker inte det ser snyggt ut med 19 tums på en x6:a. Man vill ju ha det snyggt. Idag så har jag 20 tums bmw original hjul och med de har jag ingen problem och med de så tycker jag att det ser små ut, därför köpte jag större. Men orkar ej krångla med det och kommer att sälja 22 tums hjulen. Jag kör inte med de hjulen som krånglar, vet att fördelningslådan kommer gå sönder. Fick ett pris förslag från bmw på lådan och det ligger på runt 50k. | |
| min x3 e83 från 2006 hackade lite när man gasade nyligen, jag köpte olja till fördelningslådan hos bmw och bad sen min verkstad som jag anänder att byta den och allt gick på ca 1 000 kr har jag för mig. Sen har jag inte märkt några ryckningar mer, än så länge. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.