|
|
|
|---|---|
|
Tacksam om någon har en teori. Har ganska nya klossar och skivor runt om på min F11 525 från 2012. Ibland vid långsam inbromsning och låg fart så smäller det till i bromsarna precis som om de behövde "lossna" innan de kunde börja klämma åt bromsskivan. Svårt att förklara men i parkeringshus hör man det (av naturliga skäl) än mer tydligt. Inbillar mig att det börjat låta mer ofta än för några veckor sedan. Verkstaden kunde inte framkalla ljudet (såklart). Har någon en teori på vad det kan vara? Är ganska övertygad att det kommer från de främre bromsarna. Precis som om en fjäder släpper när man kommer åt pedalen och sen kommer klossarna pang. | |
| Inte så enkelt att du dessförinnan backat och bromsat så att beläggen lagt sig "mot ena hållet" i oket? Jag gar dock inte upplevt det på min bil, men på äldre skutor. | |
|
Har du känt på skivorna om dom blir ovanligt varma? Om nu klossarna skulle ligga på så borde dessa bli väldigt varma. Testa o köra en sträcka på någon lite avskild väg med lite trafik. Så du kan försöka köra utan att använda bromsarna. Sedan försöka motorbromsa dig till stillastående o sedan känna på skivorna. Ja du fattar idén :-) |
|
| Låter snarare som att bromsbelägget glappar i oket. Skall ju inte kunna ske om man rengör oket ordentligt innan beläggen sätts på plats. Men de finns vissa som gör det lätt för sig och slipar av kanten på belägget för att få in dem. Då uppkommer detta klonkande ljud. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ibland kan "metallrosen" på belägget som sitter mot bromskolven lossna helt och det kan ibland orsaka lite oljud. Men det är mest klapprande metalliskt oljud som hörs mest i låg far och försvinner när man trycker lätt på bromsen. Jag tog bort denna metallrosen på mina racingbelägg Länk Tog ett tag innan jag kom på vad det var för märkligt ljud jag hörde från bromsarna - dessutom upptäckte jag det på väg till besiktningen/registreringsbesiktningen efter att ha byggt om hela bromssystemet fram :-) Men på din beskrivning låter det inte som det är detta problemet, speciellt när du skriver "låter som en fjäder som släpper...". Som tidigare nämnt så är det inte omöjligt att beläggen kärvar i sina spår eller går extremt trögt. Jag skulle lossat bromsoket och hela bromsokshållare och - göra en ordentlig inspektion - rengöra bromsoket glidpinnar - kolla att glidpinnarnas gummihylsor är hela och fina och har hatten på sig - rengöra med stålborste och fyrkantsfil överallt där bromsbeläggen rör bromsokshållarna |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.