AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.119

Köpråd första BMW som pendlarbil.

Hej,

Jag ska inom kort köpa mig min första BMW och behöver lite köpråd samt allmän information vad man ska tänka på när man köper en BMW.

Detta blir min pendlarbil (13 mil/dag) så jag vill inte lägga mer än 100,000 kr och för det får man en 2010 316/318/320 som gått under 15,000 mil.

Det verkar skruvas mycket med mätare och liknande så hur kollar man bäst upp detta? Annat som man bör kolla upp som ni kan tipsa om?

Vanliga fel/problem med dessa modeller, årgångar och milantal?

Är det självgerererande partikelfilter på dieselmodellerna? Kamrem/Kamkedja?

Tack på förhand.

/Akumu
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
En 320d eller 120d borde väl funka som pendlarbil? 120:n om du tycker det är okej med en bil i golfklassen, 320:n om du vill ha större.

Som vanligt gäller väl att kolla skick och historik, men det enklaste sättet att gardera sig mot skruvning är väl att köpa hos en handlare.

alla X20d-modeller har haft (nästa alla i alla fall) en återkallelse för kontroll och byte av kamkedja. Kontrollera hos en BMW-handlare om den aktuella bilen omfattas och om den varit inne för den kontrollen. Det bör varje ägare som ägde under 2015 (då aktionen ägde rum) veta, och vet han inte det så har han sannolikt inte brytt sig särskilt mycket om bilen och gå då vidare till nästa.

Partikelfiltret vet jag inte men jag tror det är självgenererande och brukar bytas vid 20 000 mil för bilas som körs mycket kortsträckor, men kör du 13 mil om dagen så är det nog inget problem. Kamkedja på BMW sedan senaste istiden, för utom några modeller på 1980-talet.
Transocean
@AlexanderK
Du skriver "alla X20d-modeller har haft (nästa alla i alla fall) en återkallelse för kontroll och byte av kamkedja. Kontrollera hos en BMW-handlare om den aktuella bilen omfattas och om den varit inne för den kontrollen. Det bör varje ägare som ägde under 2015 (då aktionen ägde rum) veta, och vet han inte det så har han sannolikt inte brytt sig särskilt mycket om bilen och gå då vidare till nästa."

Bullshit!!!! Min bil har varit hos BMW 4 gånger, 3x i Norge och 1x i Österrike utan någon som helst koll för kamkedjan. Således har jag bara hört rykten om aktionen du snackar om men jag antar att den borde gälla i alla marknader och inte bara i sverige. Byter förresten olja var 1000 mil men du kan detta säkert bättre än jag, så inte fan bryr jag mig om bilen och får den väl aldrig vidaresolgt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.