AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
10.689

F20 118i ( Manuell ) Problem.

Sida 3 av 3
Någon som har några tips på hur man går tillväga?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har ni varit där och pratat med dem direkt eller sker all kontakt via mail/telefon?

Mitt tips är att ni åker dit, du och din mamma och pratar med dem. Be dem förklara hur detta kan vara utslitet på så kort tid och hör deras förklaring till hur de kan vara säkra på att det inte kan ha avvarit någon defekt i kopplingen eller svänghjulet som orsakat detta.

De måste ju också hålla med om att det är väldigt ovanligt att en motorsvagare bil sliter ut en koppling på dryga året. Om du inte kommer framåt via den vägen så skulle jag hänt mig till BMW Sverige och bett dem om assistans i frågan. Men inte innan jag varit och pratat med verkstaden.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Skulle bli mycket förvånad om försäkringsbolaget eller BMW skulle ta kostnaden för att kopplingen blivit slut. Det låter som att hon vilar foten på kopplingen? Kan det vara så enkelt? Bilens koppling tar ej heller slut på en minut utan det är ett längre förlopp. Hade kopplingen bytts i tid hade inte svänghjulet tagit skada.
Det vill till att slira rejält om man ska lyckas blåanlöpa svänghjulet.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Väldigt tråkig situation. Verkstaden får väl åka med när morsan kör en liknande bil och avgöra hurvida om slirar eller vilar fossingen på kopplingen.

Det skulle ju kunna vara så att kopplingen eller någon annan komponent var defekt från början och alltid slirade, vilket skulle kunna ha påverkat den överhettade komponenten.

Jag skulle tagit hjälp av en 3e part, som får göra ett utlåtande utöver din verkstad och försäkringsbolagets representant för att få lite objektivitet.
Så nu står vi här ett par veckor senare utan något fixad bil. Har godkänt offerten på 30k för att fixa skiten.

Nu till det som hänt.

dom har lovat mig under diverse datum att bilen ska blir klar ( senast idag ) och får som vanligt det dagliga morgon mailet av dem ( alltid samma dag som bilen ska bli klar ) att den ej kommer bli klar idag pga att svänghjulet de fått har varit deffekt och nu får jag vänta ännu 5 -7 arbetsdagar för att de ska få hem delarna och sedan väntar monterings tiden.

Jag har alltså fått vänta en lång tid nu och de erbjuder inte ens en gratis lånebil under tiden då dom ej fixat bilen.

Har nu tagit steget och beställd en ny merca åt min mor.

Aldrig mer BMW i hela mitt liv.
Har alltid älskar märket men detta var faktist droppen.
Usch vilken tråkig historia. Det ger ju väldigt dåligt rykte dessutom till just den här verkstaden. Varför inte ringa och tala med verkstadschefen?

/Anders
Min mor har pratat med verkstadechefen och han hänvisar endast till vad bilmeckarna har att säga.

Väldigt fegt.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Hon köpte bilen för ett år och tre veckor sedan. Nuvarande mätarställning 1800 mil.
Jag får känslan av att hon alltså köpte bilen begagnad(?).
I så fall kan ju vare sig din mor eller BMW-verkstaden känna till vad som har hänt med bilen innan hon köpte den.
Om hon köpte bilen begagnad så kan den ju ha blivit utsatt för handhavandefel innan hon köpte den.

Köpte hon den begagnad av den firma som nu utför reparationen?
Det är väl alltid den säljande firman som ansvarar för eventuell garanti(?).
Eftersom det är en viss skillnad i ansvarsfrågan så bör man hålla isär BMW AG som är biltillverkaren som lämnar fabriksgaranti och en fristående firma som är deras återförsäljare.
Eller om det tom skulle vara så att hon köpt bilen av någon helt annan person eller firma, alltså en icke auktoriserad BMW-representant?

Jag har en känsla av att BMW och alla märken är mer ovilliga att lämna fabriksgaranti på en begagnad bil.
Då är det nog avgörande vilken garanti hon fick av den person eller firma som sålde bilen.

Men om hon, som privatkonsument, köpte bilen fabriksny så är det väl BMW-verkstaden/återförsäljaren, eller tillverkaren BMW AG, som är skyldiga att bevisa eller göra sannolikt att hon själv genom handhavandefel har orsakat skadorna. Privatkonsument som köper fabriksny bil av BMW:s auktoriserade återförsäljare har ett väldigt starkt skydd.
Hon köpte bilen av en privatperson.

Dock så har det inget att göra med garantin för det är bilen som besitter en nybilsgaranti på 2 år och en vagnskadegaranti på 3 år.

Alltså om bilen byter äger så försvinner inte nybilsgarantin.

Men när det nu är en AG BMW verkstad som tagit sig an problemet och ej kan lösa det på ett par veckor.

BIlen hade gått ca 300 mil när hon köpte den.

Svenskåld - fakbriksår 16.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Det är alltså pudelns kärna.
Hon har köpt bilen begagnad av en privatperson och säljaren lämnar ingen garanti.

Vare sig biltillverkaren BMW, din mor eller någon verkstad kan ta ansvar för handhavandet av bilen.
Inte ens du känner ju till, om vi ska vara ärliga, vad som har hänt bilen under dess första 300 mil, eller hur?
Kanske säljaren hade någon särskild anledning att sälja sin nästan nya bil, trots att han förlorade mycket pengar på värdeminskningen?

För att tillverkarens fabriksgaranti ska gälla i ett sådant här fall så måste det nog röra sig om ett typfel, alltså att i princip alla bilar av denna modell råkar ut för samma fel, vid ungefär samma mätarställning.
Först då kan man göra troligt att det är ett fel i tillverkningen av bilen.

Fabriksgaranti/nybilsgaranti gäller mot fabrikationsfel, alltså fel i tillverkningen. Felet ska alltså finnas på bilen redan när den är ny.
De allra flesta sådana fel visar sig sannolikt långt innan man hunnit köra 1800 mil.
Ofta misstolkas fabriksgaranti/nybilsgaranti som att den skulle gälla för alla fel som kan uppstå på bilen inom t ex två år, men så är alltså inte fallet. Nybilsgarantin gäller helt enkelt endast för tillverkningsfel.
Dock är jag övertygad att villkoren för nybilsgaranti tolkas mycket generösare om man köpt bilen fabriksny. Även generösare om man köpt bilen av en auktoriserad återförsäljare. I sådana fall kan ju även säljaren vara beredd lämna Good Will.

Men om man köpt bilen begagnad av en privatperson så finns självfallet så mycket mindre anledning/möjlighet för tillverkaren/återförsäljaren att tolka reglerna generöst eller att lämna Good Will.

Detta är ju en av de största anledningarna till varför det ofta skiljer så pass mycket i pris när man köper privat i jämförelse med auktoriserad återförsäljare.

Det skulle faktiskt förvåna mig om det alls skulle vara möjligt för din mor att få skadorna reparerade på garantin.
Maskinskadeförsäkringen däremot skulle kanske kunna vara en framkomlig väg?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Konsumentverket uttrycker sig ganska klart gällande skillnaderna, bl a:

"När du köper en ny eller begagnad bil hos en bilhandlare är du skyddad av konsumentköplagen"

"Kom ihåg att konsumentlagstiftningen inte gäller vid köp mellan privatpersoner. Köper du bil av en privatperson har du inte samma rättigheter som när du handlar från en bilhandlare."

"Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller."

"Allmänna reklamationsnämnden prövar inga tvister om du köpt en vara eller tjänst av en privatperson."
"Undersök bilen noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt"

"Om du får problem med varan efter köpet och du och säljaren inte kommer överens, kan du kontakta tingsrätten." Min tolkning: Om du inte är nöjd eller om det är fel på bilen ska du alltså föra talan mot säljaren (inte mot tillverkaren/återförsäljaren)

Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det kan ju hända att bilen var hos BMW innan den såldes till op's morsa och att de därför är rätt tvärsäkra på vad som hänt.

Undersökningsplikten vid privatköp är mycket långtgående. Att leva något från en privat säljare är institut sett omöjligt. Hade bilen köpts av firma är just ett sånt här case klockrent under Konsumentköplagen.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
vilket jäkla BS, laga stackars kvinnans biljävel då skiten är såpass ny och inte gått nånting, detta är ju löjligt. Är ganska säker på att delarna är bara klena och inte håller alls, tror inte det är hennes fel. Hon måste ha suttit och slirat dag o natt för att den ska rasa så där och det tror ja inte hon har gjort. Min f10 manuella växellåda pajade också från ingenstans efter ja hade köpt bilen 6 månader, säger ni också att ja slirade eller? lägg ner. Tror att det är bara skitbilar och inget annat. Och bmw vill inte stå för nått även om garantier finns. Fy skam.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Panda; har du druckit (eller ätit) något olämpligt?

Om du anser att säljaren ska vara ansvarig för felet så måste hon ju i så fall begära det av säljaren, som i detta fallet är en privatperson.

Biltillverkaren lämnar en fabriksgaranti på bilen, garantin gäller mot fabrikationsfel, alltså mot fel som fanns på bilen redan i tillverkningen. Men den gäller självfallet inte i ett sådant här fall.
Detta med kopplingen är (så vitt jag vet) ett mycket ovanligt fel, alltså inget känt tillverkningsfel.
De gånger detta fel brukar inträffa med kopplingen, oavsett på vilket bilmärke, så brukar det nästan alltid bero på fel i handhavandet och alltså inget fabrikationsfel på bilen.

På begagnade bilar kan man nästan aldrig åberopa fel i tillverkningen, alltså gäller inte fabriksgarantin.
Sedan kan tillverkaren i vissa fall välja att lämna GoodWill, men det gäller självklart i så fall till den som köpt bilen av en auktoriserad återförsäljare.
Även en annan bilfirma kan kanske i vissa undantagsvall lämna GoodWill.
Men att en privatperson som säljare skulle lämna GoodWill ersättning till en köpare är väl ändå rätt osannolikt, eller?

panda666; det är nog du som snackar BS.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Ulf530: Typiskt svar man får från en bmw ägare, arrogant och otrevlig, säg mig var skrev jag att säljaren ska få pynta? snälla visa mig. Självklart som ikea bulle ska bmw stå för skitet, sa aldrig att säljarn ska få pynta utan försäkringen/garantin ska göra det, varför betalar man försäkring isf? om inte det är förarens fel som jag tror inte. tror personligen att grejerna är klena och håller extremt dåligt så som n47 motorn, manuella lådorna, turbo osv. Och säger du att allt detta som ja nämnde inte händer? Det är inte alls jag som druckit nått eller snackar bs, det är du som inte vill acceptera att bilarna är kassa redan från fabrik. Ja e bara glad ja har bytt märke, lycka till med era skräpkärror. Dom håller ju inte ens 1-2 år det är ju löjligt. Det är aldrig märkets fel och alltid förarens fel eller hur? Skärpning.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ja, ja kära lilla pandan, om det är jag som är arrogant och otrevlig så ber jag dig om ursäkt och lovar att inte skriva något mera till dig.
Hoppas du får ett lyckligt liv.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Ulf530: Tack detsamma, ursäkten är godtagen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.