|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| De tog det på garanti direkt. Har för mig de sa att kopplingen inte ska gå på så kort tid på en då ny bil. Bilen v då ca 10 månader. Men din BMW verkstad verkar ha andra erfarenheter? Jag trodde det va fel på kopplingen men i mitt fall var det svänghjulet som va fel. Men jag tror att man även passade på att byta kopplingen är dock osäker. Hyrbil fick jag ordna själv men hade/har Bmw original försäkring så de tog kostnaden. Jag fick betala lite för någon extra försäkring på hyr bilen. Hyrbilen tog jag via SiX inne på Bmw. Allt gick smidigt och bra. Det va samma återförsäljare som jag beställde bilen av. Detta hände mig för ca 12 månader sen. | |
| BMW slutar aldrig att förvåna! Hoppas det löser sig för din mor! Stå på DIG!! | |
|
Hur i helv-te kan dom säga att det ska gå på försäkringen när dom bevisligen inte ens har konstaterat vad felet är? Betala själv för bärgningen till Novation då dom tydligen inte är riktigt friska i huvudet där i Segeltorp. Om ni fortfarande blir kvar i samma Moment 22 är det väl bara att ta kostnaden själv så länge. Sedan får ni väl anmäla både bilfirma och försäkringsbolag till ARN. |
|
|
Har giviet dem godkännande att de nu får börja titta på bilen och om det ej skulle vara ett garnatin ärende står jag för kostnaden, kommer att få svar under dagen... |
|
Transocean |
Oj oj oj....vet inte om det var så klokt, det lär bli ett handhavandefel i så fall, med bilfirmor är det tyvärr så att man måste sätta hårt mot hårt; alltid. |
|
Hej, Har kommit längre in i processen nu Mail Konvseration Hej XXXX enl samtal med XXXX så vill du ha ett kostnadsförslag på att demontera / montera växellåda och för att kunna konstatera vad som är orsaken till att det ej går att växla med bilen. Det preliminära priset är för demontering av växellåda och byte av koppling är ca.14570:- ink moms. ( inräknat demontering / montering av växellåda samt material för kopplingsbyte). Detta är det först steget vi måste börja med för att kunna konstatera vad som orsakat felet med bränd koppling. Sedan kan det tillkomma kostnad om så åtgår för arbete och/eller material. Återkom gärna snarast så vi vet hur vi ska gå vidare med detta ärende. Tack på förhand. Vårt Svar - Hej Om det nu bara är kopplingen som det är fel på och det kostar inte mer än 3000 kronor att byta tycker jag det är väldigt onödigt och dyrt att demontera ner en växellåda som är intakt. Vill därför bara att ni byter kopplingen. Deras Svar - Hej, för att byta kopplingen så måste man demontera växellådan där kopplingen sitter mellan växellåda och motor. Vårt star - Hej, Då har vi inget val om konstruktionen ser ut som den gör att du ska behöva ta bort växellådan för att byta kopplingen. Deras svar - Hej, så du godkänner den preliminära kostnaden på ca. 14570:- ink moms ? Vårt svar - Ja, jag har ju inget annat val än att godkänna den preliminära kostnaden på ca. 14570:- ink moms!!! Hjälp.. |
|
Transocean |
Neka.... |
| haha... | |
|
Hej XXX, vi har nu demonterat växellåda samt kopplingen och svänghjulet. Det vi ser är att kopplingen gått så varm och slirat att även svänghjulet har blivit blått av värmen. Svänghjulet måste även det bytas ut. Svänghjulet har ej separerat så detta är ej ett garantiärende. Jag bifogar kostnadsförslaget på att även byta svänghjulet, samt bilder på hur detta ser ut. Återkom så snart du kan så vi vet hur vi ska gå vidare med detta. Tack på förhand. Alltså är detta inte ett garanti ärende??? |
|
| Det är en offert på 30 000kr för att fixa det... | |
|
Behöver verkligen hjälp... vad finns det att göra? Att behöva betala 30 000 kr för en bil som är 1 år gammal är helt sjukt |
|
|
Första frågan är ju varför har kopplingen gått varm? Gör hon mycket burnouter? Drar hon rutinmässigt upp tunga båtar ur sjön på branta båtramper? Eller var det rent av något fel på kopplingen/pedalen som orsakat slirningar? Som sedan brände svänghjulet? Fråga efter felorsak och bevis därpå. |
|
|
försäkringsbolaget ska åka dit på måndag och undersöka ärendet.. Hoppas de iallafall kan ta sitt ansvar.. |
|
|
Eller har hon med kopplingspedalen som fotstöd när hon kör? Eller slirar på kopplingen vid starter? En koppling kan hålla allt från några hundra mil eller 50.000 mil beroende på hur man kör. Men med normal körstil behöver kopplingen absolut inte bytas på en ett år gammal bil. |
|
|
Det har hon inte, de gånger jag har åkt med henne i bilen har hon inte slirat mycket.. Men undrar hur svänghjulet ej kan gå på garantin? |
|
|
Svänghjulet går ej på garantin om de tror att felet är kopplat till ett förarrelaterat fel. Jag känner fortfarande att det är någon avgörande detalj som inte framkommit när verkstaden så övertygat inte vill ta det som ett garantiärende på en årsmodell -16 som gått 1800 mil. Försäkringsbolagets maskinskadedel skulle jag läsa villkoren på om jag var du. |
|
|
Maskinskada och elektronik Fel på motor och elektronik, som trasig kamkedja eller fel på kyl- och värmesystem. Gäller för bilar som är högst åtta år gamla eller som har körts längst 120 000 kilometer. Så snart någon av dessa gränser har uppnåtts upphör skyddet. Täcker det felet? |
|
| Dom vill ju inte ta det på försäkringen eftersom att de anser att det är Slitage.. | |
|
"Eller har hon kopplingspedalen som fotstöd när hon kör?" Det är i princip enda sättet man kan förstöra kopplingen på, på så kort tid vid normal användning. Så kör hon någorlunda normalt så är det garanti. imho. |
|
|
Exakt och hon använder inte kopplingen som vilopedal... Det som jag sitter och undrar är hur de kan bevisa att det är slitage samt vad det är som är den avgörande faktorn om det är garanti eller slitage? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.