|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjenare, skriver här på min mors begäran då hon har fått en del problem med hennes bmw sedan köp. Hon köpte bilen för 1 år och ca 3 veckor sedan. Bilen har ca 1,8k mil på mätaren. Allting började i julas då det var ca 0 gradig och vi kommer fram till ett trafik ljus. bilen stängs av och när trycker ned kopplingen '' försöker '' bilen starta men lyckas ej komma igång. Detta händer ett flertal gånger under vinter och när vi ringer BMW får vi endast svaret att det inte är något. Nu till det som hände igår.. Mardrömmen på en ny bil. Hon ska köra hennes mamma till tågstationen och jag sitter i baksätet. Hon kör i 60 km / h på växel 4, vi känner hur det börjar vibrera i växellådan / motorn, hon trycker ned kopplingen och den fastnar långt nere, försöker lägga i friläge och sedan försöka få i en växel vilken ej går och vips så kom det rök ifrån motorn och ett moln av rök från avgassystemet. Vi stannar och det bokstavligen känns som att bilen ska börja brinna med tanke på röken som kommer. därefter ringer vi bärgare och efter 2 timmar var bilen på verkstaden. Hon fick ett samtal imorse av Bmw verkstaden och säger att detta ej är ett garantifel utan slitage, hon får även ej någon lånebil vilket var en självklarhet när hon ringde dem igår kväll. Verkstaden säger även nu också att de inte kommer att titta på bilen innan försäkringsbolaget är kontaktat. Kan det vara så att en koppling är slut efter 1,8k mil där majoriteten av milen är köra på motorväg? Eller är kan det vara större problem i lådan / motor när detta händer på en ny bil? Denna bil har alltså nybilsgaranti kvar. Vi ber om den hjälp vi kan få då bilverkstaden som bilen lämnades på ej har så gott rykte.. | |
|
Nu har vi pratat med både försäkringsbolag och BMW, Bmw har ännu ej tittat på bilen men säger att det är ett försäkringsärende, När vi ringer till försäkringsbolaget säger de att detta är ett Garanti ärende. Vi hamnar alltså i mitten av denna smet.. Några tips på hur man går tillväga? |
|
|
Surt! Det som känns konstigt är att BMW kan hävda försäkringsärende utan att ha tittat på bilen? Eftersom det finns maskinskada och garanti så slipper hon ju stå för notan men det är klart att det är skönt att få det klargjort vem som tar kostnaden för hyrbil och så. Det är väl just för att slippa sådana här situationer som många väljer att köpa nytt? //Stenback |
|
|
Yes, det var faktist den avgörande faktorn när hon köpte bilen, att just detta inte skulle hända. Verkstaden säger även att om det är kopplingen som är pajj går detta ej på garantin eller på försäkringen för att de ser det som slitage.. /w |
|
|
Även om det är långsökt så är det möjligt att slita ut en koppling på kort tid. Vet mekaniker som har kunder som sliter ut kopplingarna på bisarrt korta tider. Men för att de ska våga ställa den diagnosen att det är felaktigt användande som skapat problemen känns det som att de ska vara riktigt säkra på sin sak. Är din mor en bra bilförare? |
|
| Hon kör väldigt bra och kört manuellt hela livet, tycker endast det är märkligt att BMW verkstaden beter sig som de gör samt att bilen bara går sönder efter så kort tid.. | |
|
Då är det konstigt. Varför tog ni bilen till en verkstad med dåligt rykte? Om du/ni bor i sthlm så kan ni ju välja, jämfört med mindre svenska städer där man kan vara låst på ett annat sätt. Var köptes bilen ny? |
|
| Märklig inställning att de förutsätter handhavandefel direkt. Koppling och svänghjul har väl inte bästa ryktet på ettor och treor... | |
|
Bilen hämtades av bärgare vid vägkanten runt 01 inatt efter ett par timmars väntande och den enda verkstaden han hade nyckel till var den.. Bilen köptes på Novation |
|
|
Var står bilen nu då? Ett tips kan vara att ta kontakt med Novation och fråga om att de kan ordna så bilen fraktas dit. Har ni en relation med dem så kan det vara en väg framåt. Novation är väl i Uppsala, men inte direkt så långt bort. |
|
|
Bilen står idag på Bilia group segeltorp. Ska ringa novation och prata med dem! Är bara orolig att detta ej går på garantin med tanke på deras rykte. Gå in på facebook och läs om tidigare kunder |
|
|
Men oavsett situation så måste bilen undersökas. Den är ju för dyr för att ni ska låta bilen gå till skroten. Alternativen blir då: 1) Garantiärende som BMW betalar 2) Verkstadsärende som försäkringsbolaget betalar och ni får en självrisk 3) Verkstadsärende som ni betalar Oavsett vad utfallet blir så är det väl inte aktuellt för er att laga bilen hemma och köpa delar? Så lika bra att bilen undersöks samt lagas och sedan kan det avgöras vem som tar kostnaden. För den gör ju ingen nytta när den står trasig. Jag har inte tid att läsa fb men det brukar alltid finnas missnöjda kunder. Det borde inte vara tidigare kunder du fokuserar på, fokusera mer på varför de sa att detta inte var ett garantiärenden. Vad byggde verkstaden det på? Hur kan de veta det om inte bilen undersökts? |
|
|
Skriver när jag har fått reda på mer information! Tycker bara det är väldigt märkligt om det är kopplingen som är slut! Har självklart en subjektiv bil av det hela när bilen står på deras mark! |
|
|
Är det möjligt att det kommer rök från motorn samt från avgasystemet och att det ej går att lägga i växlar när kopplingen är död eller är det något mer då? /w |
|
| Novation i Uppsala är numera Bavaria | |
|
Jag återkommer till att verkstaden gjort någon form undersökning för att konstatera att detta inte är garantiärende. Kan du inte presentera vad som från verkstaden presenterats till er, helst ordagrant. |
|
|
" Hon kör i 60 km / h på växel 4, vi känner hur det börjar vibrera i växellådan / motorn, hon trycker ned kopplingen och den fastnar långt nere, försöker lägga i friläge och sedan försöka få i en växel vilken ej går och vips så kom det rök ifrån motorn och ett moln av rök från avgassystemet. " Tycker inte det låter som en utsliten koppling. Då ska väl inte pedalen fastna i nedtryckt läge? Det är något annat skumt som hänt, gissar jag på. Känns som klockrent garantiärende. |
|
| Ja, fastnar pellen nere, kan man nog räkna med att lamellerna är i mindre delar än vad ingenjören tänkt sig. | |
|
Nu har jag fått prata med Verkstaden. de säger att de kan vara mer än bra kopplingen som är sönder, dock vägrar de göra mer och de sade ordagrant i telefonen till min mor '' Jag kommer inte röra bilen innan jag vet vem som betalar, om det är du, försäkringsbolaget eller garanti vilket jag tvivlar på '' så nu gav hon numret till försäkringsbolaget till honom ihop om att det går framåt. om detta under allt förmodan ej skulle fungera och vi skulle hamna i en tvist är det någon som känner / arbetar på en auktoriserad BMW verkstad i stockholmsområdet som kan hjälpa? |
|
| Hade ungefär samma fel på min 118d LCI dock vid strax över 2000 mil. Det gick på garanti. I detta fall var det svänghjulet som de bytte kanske även kopplingen. | |
|
OK, Number_3hree var det samma process för dig som jag går igenom nu med vår bmw? /w |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.