AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.467

viktigt med servicebok i idriven?

im
123
immis
520d -14
ja,hur viktigt kan det vara att servicerna står i idriven?lämnar in till en icke bmw verkstad som jag litar på o till nästan halva priset ,han servar enligt vad idriven säger och justerar då km till nästa service o har diagnosverktyg,men det står inte när senaste service gjordes och vad som gjordes,som när bmw servar,han sa att jag ska spara alla service fakturor som jag är noga med för att kunna dokumentera allt,har en 520d lci 2014 ,som gått 11700 mil,är jag dumsnål ?spelar det nån roll om det står i idriven eller inte?
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vissa köpare kommer störa sig på att servicen inte är dokumenterad vilket gör att din bil efteråt kommer tilltala en något mindre köpargrupp. Hur mycket mindre (och därmed hur det påverkar värdet är svårt att säga). Klart är att jag själv fick ett jäkla krångel med en spekulant en gång när jag servat på Mekonomen istället för BMW och det krånglet kostade mig mer än skillnaden i servicepris...

-------
//Lövet
im
123
immis
520d -14
men detta borde väl bara gälla service typ oljebyte,bromsvätska,bromsbelägg....det som finns registrerat i idriven? inte bromsskivor o annat?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Jag som spekulant stör mig om inte full historik finns på idrive eller servicebok från märkesverkstad. Köper jag begagnad bil är den i regel hyfsat ny och dyr, finns ingen servicebok eller annan dokumentation från märkesverkstad är det enligt mig det samma som ägare nog inte hade råd ha bilen ifråga.

Crille
im
123
immis
520d -14
det är inte så att det bara beror på att det är billigare att serva på annan verkstad än bmw,utan att det delvis känns bra med denna och att jag inte litar speciellt mycket mer på märkesverkstad än andra (efter att spratat med frugans grabb som jobbat som mek på mercedes)viktiga är väl meken själv som gör jobbet?sen har ju min bil redan tappat det mesta av sitt värde innan jag köpte den i juli 2016 för 218k viket borde vara halva priset ungefär efter 2 år efter att gått 9800 mil.jag kan ju ha helt fel.detta är min första bmw och ni här på forumet vet väl kanske bättre.men är väldigt noga med att spara all dokumentation av byte av skivor belägg mm.
Så länge du sparar kvitton o dokumentation på vad som bytts, och när (datum + miltal) så är det grönt. Jag skulle bli mer skeptisk om alla service:ar endast fanns i iDrive, utan några som helst kvitton.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
För min del vill jag kunna följa bilens mil via BMW's nyckelavläsningar och servicetillfällen. Glappar/felar det där går jag vidare till nästa objekt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
+1 Dawwe!

Crille:Dom första 3årens service är ju gratis. Så du behöver nog inte oroa dig. Sedan om ägaren efter 3år väljer att inte serva bilen hos märkesverkstad behöver LÅNGT ifrån vara pengamässigt. Vissa känner att dom litar mer på oberoende verkstad som hen har god kontakt med! Jag tex gillar inte märkes verkstäderna här i Gbg. Men det e min personliga uppfattning och erfarenhet.

Läsa av nyckeln borde gå även om bilen nollas med trippknappen. Går iaf på äldre bilar.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Klart nyckeln går att läsa av, men den kommer ju inte innehålla några uppgifter som kan verifieras mot BMW.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Gaspo: Ja, i Sverige är dom 3 första åren gratis på BMW. Sen är det ingen självklarhet att alla bilar har 3 års fri service. Min S5 var 1 år när jag köpte den, inte fri service som BMW och typ 2 servicetillfällen varje år. Hade du köpt den bilen med service kvitton från Mekonomen?

Crille
Crille: Ja om det inte bara är "ett kvitto" från Mekonomen där endast beloppet står, dvs en slip på en kortbetalning. Man vill se nån form av dokumentation på vad som bytts, en specad faktura duger utmärkt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Lövet summerade tidigt vad det innebär. Några kommer att välja bort bilen pga detta när det är dags att sälja. Frågan är då hur många spekulanter som finns kvar för att få ut önskat pris.

Jag sålde nyss min E90 som var servad av mig själv till 50%. Jag kunde styrka det med kvitton och därmed var det ok för köparen och ingen prisdiskussion pga det. Men jag hade redan angett det i annonsen och jag vet inte hur många som valde bort bilen pga det.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lus:Sant! My mistake!

Crille:Va lite förhastad o tänkte bara på BMW då tråden började om BMW :-)

Dawwe:+1 igen.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
@Dawwe, kvitto och kontokortsslip är 2 helt olika saker.

Oavsett är vi alla fri att serva bilen precis var vi vill och påverka andrahandsvärdet hur vi vill.

Crille
@falsterbo, du skrev "Så det är nog inte omöjligt att plocka fram dem eller lägga in dem i efterhand om det skulle behövas."

Menar du att dom kan lägga till servicehistorik i nyckeln eller i BMWs databas? För kan man lägga in gamla servicar i databasen och efterdatera har jag helt tappat förtroendet för dom. Då är ju egentligen utdrag om servicehistorik hos en BMW-verkstad inte mycket till "trygghet".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.