|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej va och köpte breyton fälgar till min 535d f11 idag från en kille som med hade haft dom monterade på sin f11. 285/30 20" bak med 10" bred fälg et35 245/35 20" fram med 8.5" bred fälg et35 Bakfälgarna är på millimetern jämn med skärmkanten så de blev så fint (trodde det skulle bli för brett) Framfälgen tog på på håret i mina enorma 535 bromsok fram :( så pissigt. Men la en 10mm spacer (utan navkrans) emellan och så går fälgen fritt utan problem men fälgen vilar ju inte på navet så de går inte, går detta att lösa? Tacksam för svar Mvh | |
| En lösning kan ju vara att helt enkelt köpa spacer fram med navringar. | |
|
Tack, e bara rädd fälgen kommer för långt ut :( satans OK.. Han hade haft de på en 520d f11 men tänkte ju inte på i glädjens stund att jag har mycket större OK |
|
| Om det var "hårfint" att fälgarna tog i så kan du klara dig med 3mm spacer, finns tex på..ähum...Biltema :D. Varianten på Biltema är en universal så man kan få trixa med att få dit bultarna genom fälg+spacer. Min åsikt är att man vill inte ha mindre än 3mm mellan fälg o "whatever som kan ta i". Kör man endast 3mm eller möjligen 5mm spacer så brukar det i regel finnas tillräckligt med navstyrning kvar så att säg. | |
| Tack men har 2st 5mm utan navring, så när ja la bägge på samma framfälg bars för att se avståndet till oket så blev de perfekt men på gränsen fälgen kom för långt ut :( | |
| Jo men det kanske räcker med 5mm för att det skall gå fritt från oket? Som sagt 3mm vill man ha som minst vad gäller "frigång". Det finns dock folk som kör med 1-2 mm frigång, vilket är lite väl tajt enligt min åsikt. Annars kan du beställa spacers med navstyrning, men då brukar lägsta möjliga tjocklek vara 12-13 mm, mindre än så o det blir omöjligt att ha styrning på spacern då hjulnavets styrning brukar sticka ut 10-12 mm, men det finns säkert undantag. Hade lite av samma dilemma på min ena E36 pga coilovers, i mitt fall så var 13mm spacer det minsta med navstyrning då hjulnavets styrning sticker ut 12mm... | |
| Hitta fälgar som passar kan ibland vara ett gissel. Jag flyttade fälgar från en 520d till en 520 xd, båda F11. Oket tog i fälgen och profilen på fälgen var sådan att det inte var möjligt att bygga bort med spacers. Det var bara att köpa nya fälgar;) | |
|
Behöver flytta ut min 8.5" fälg fram 10mm för att ha 3mm frigång.. Är rädd den kommer utanför skärmkanten :/ Va tror ni? Et35 8.5" bred blir de som att et skulöe va 25? |
|
|
Länk Blev perfekt tillslut exakt så långt ut max dom ska sitta :) |
|
|
Var det en 520 F10 fälgarna kom från? Crille |
|
|
Hej Trådlyft. Skulle byta till sommardäck med nya fälgar med et30 bak och et35 fram Har haft samma uppsättning på f10 525d men nu är det på 535d fälgarna ska monteras men tyvärr så tar fram fälgarna i oken. Är det bara Spacer som gäller? Hur påverkas kör egenskaper med spacer ? |
|
| Shirack hur löste du det? Vilka spacer tog du? | |
| Kan detta vara något för mig ?Länk | |
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Tror inte dom du har länkat till passar, F11 har M14 bultar och inte M12 bultar. Jag brukar köpa från en ställe i Tyskland och där finns 5 mm spacers inkl. längre bultar (Länk om du vill ha med låsbultar har dom inte 5 mm utan då är det minimum 10 mm som gäller (Länk. En del säger att det funkar med 10 mm men personligen skulle jag ta 12 mm istället, navstyrningen på BMW brukar vara 10 mm (+/-) och risken finns att spacern inte ligger an mot navet, men du kan alltid ta bort fälgen och mäta först. |
| Jag har spacers fram på min ena E36, bultade. 13mm (vilket jag har) är det minsta för att kunna få navstyrning då navstyrningen sticker ut 12mm ganska exakt, precis som Westersund skriver. Nu brukar ju fälgar han en fasad kant längst in så att säg, fasar man då spacersen efter detta så kan det kanske kanske gå med 10mm, men det blir på håret o rätt klent med gods? | |
|
Tack för tipset. Jag köpte fälgarna på nätet svensk e butik känd också vill jag påstå, har mejlat dom och väntar på svar. Dom fick reg nr osv och skulle passa rakt enligt firman. Jag hoppas få hjälp av dom annars säljer jag bara fälgarna vill helst inte spacer osv. Mycket besviken faktiskt trodde inte oken skulle ställa till det eftersom jag hade likadana på min förra f10 |
|
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Utsticket på BMW's nav brukar variera lite men jag har aldrig varit med om utstick över 12 mm, men en 12 mm spacer passar garanterat (har det på flera bilar själv). |
| Jag men motsvarar inte 12mm /24mm per axel är inte det alldeles för mycket. Hur påverkas väghållningen negativ eller annat tråkigt. | |
| Länk enligt länk ska det vara M12 bult på f10 men det är minsta problemet. Et35 ät fälgen har jag tur så finns den i ey30 som bak. Då lär det funka | |
|
F10 har M14x1,25 - hjulskruvar! Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan det värkar så. Ska hur det slutar. Hade varit bra om TS kunde återkoppla hur han gjorde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.