AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.474

Oljebyte automatlådan F30 320D årsm.2012

La
7
Lasse Andersson
BMW 320D -12 F30
Audi A3
Chevrolet Corvette C6 Z06
Hej!
Funderar på att byta oljan i automatlådan, det ska ju inte behöva göras men jag skulle ändå vilja göra det, jag tror det är bra att göra ett byte bilen har nu rullat ca:12000mil.
Jag har tänkt att BMW verkstan ska utföra bytet men har hört att det skulle kosta ca: 7000kr att byta olja och filter låter som väldigt mycket pengar, finns det någon som har bytt olja och vad har det kostat för er?
Är mycket nöjd med bilen och lådan är gudomlig:)

Transocean
Lustigt, har suttit å kollat priser på detta i tyskland hela dan :-) Verkar landa på 600-700 € där nere. Då gör dom en Tim Eckart spolning, byter oljetråg och packningar samt demonterar och rengör växelmekaniken och nollställer lådan. Tar ca 3 timmar.

ZF rekommenderar spolning vid 8000-12 000 mil, oftare om man drar släp eller kör hårt.

(på tyska)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
En verkstad vars namn jag inte kommer ihåg skulle ha 8900:- för att spola lådan med allt vad det innebär. Går ju åt en hel del liter dyr olja samt byte av tråget.

Verkstaden jag ringde var en som STS i Stenungsund anlitar/rekommenderade.

Det går ju att köpa kit på tyska Ebay med 6-8 liter olja + tråg för 2500-3000 kr. Jobbet skall ju dock fortfarande göras och kostar sin beskärda del om man lämnar till verkstad.

// Jonas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
ZF rekommenderar byte av olja,ingenting om spolning. Men vill man spola hela lådan så e det upp till var och en. Häftig o intressant video transocean! Här har du ZF egna video:Länk. Beskrivning från ZF egna hemsida för 5/6 växlade:Länk. 8 växlade:Länk. Här har du färdigt original kitt från pålitlig säljare:Länk. 8-9k skulle BMW ha för byte av filter och olja här i Gbg ingen spolning!. Bytte hos erkännt duktig oberoende verkstad 2470:- Motul olja. Dock hade jag redan monterat nytt original filter. Tabbade mig när jag skulle byta själv *pinsamt*. Därav redan monterat filter.

Kolla med någon duktig verkstad om dom e villiga o göra jobbet om du har egna delar med dig. Vanligt byte tar inte lång tid. 1500:- i arbetskostnad.
Transocean
Gaspo; upplevde du någon skillnad efter bytet? Slirade din låda innan bytet? Min har börjat slira lite på tvåan eller om jag håller ca 80 på sexan och ger gas i manuella läget. Den kan också växla hårt från tvåan till trean när oljan är kall om man inte ger nog gas. Kanske trimmet som börjat spöka :-)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Transocean:Ja placeboeffekt! :-)). Nä har inte märkt någon betydande skillnad. Hade dock inga större bekymmer innan bytet. Gjorde bytet mest som en rutin åtgärd. Iofs när jag tänker efter så det du nämner mellan 2-3e växling kunde min också ibland vara hård i växling vid kall. Det har jag inte kännt av nu. Så kanske hjälpte något iaf :-)
Gaspo:
Vilken verkstad? Har kollat med Wölkes som jag brukar använda mig av i alla ärenden, men tyckte runt 6500 lät saftigt.

Har en 8-vxl till skillnad mot din 6-petade.

Mvh
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
6500:- är utan filter kan jag nästan garantera. Det är priset jag fick från BMW utan filter iaf o Wölkes håller samma prisklass på det mesta. 8,5k skulle dom ha med filter!!
Inget som e krångligare med den 8:a petade. Bara oljan som ska vara ZF LF 8 eller motsvarande.

BJ bil Bo o Jimmy kanon verkstad! Vet dock inte hur villiga dom är på att du har med dig egna prylar. Dom kör Motul olja där. Jag har Motul multi ATF i min låda. Den klarar inte av kraven på din låda. Isf Motul ATF VI.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.