|
|
|
|---|---|
| Tankmätaren visar noll vid start men klättrar sakta uppåt när man kör. Visar korrekt värde om man kör långt men så fort man stannar (och har motorn igång) går visaren ner till noll igen. Jag har kollat signalen från tankgivarna och de visar nästan exakt lika (skiljer någon dl). Har provat att byta kombiinstrument och då visar nålen rätt värde direkt. Har kört mätarkontroll via DIS och alla visare inkl tanknålen rör sig som de ska. Min fråga är om ni tror att det är ett mekaniskt fel på instrumentet eller vad det kan vara? Det skall tydligen vara svårt att programmera om ett kombiinstrument så det vill jag helst undvika. Tacksam för idéer hur jag går vidare. | |
| Svarar mig själv så att det kanske kan hjälpa någon annan som råkar ut för samma sak i framtiden. Efter mycket mätande och kollande av sensorerna utan att hitta något fel testade jag att med hjälp av WinKFP och SPDaten uppgradera programvaran i kombiinstrumentet och sedan dess fungerar tankmätaren som den ska. En BMW verkstad hade tidigare rekommenderat att byta ut instrument för xx :-... | |
|
Hej, Intressant historia! Men två frågor inställer sig: - Hur uppstod felet? Bara så där, eller i något sammanhang som du inte nämnt? - "Uppgradera programvaran". Var fick du den nya ifrån? /Lennart |
|
| Hej, Felet med tankgivaren fanns när jag köpte bilen, så hur det började vet jag tyvärr inte. Jag använde programmet WinKFP och nyare SP Daten filer (BMW´s namn på mjukvarufiler till olika ECU) och la in en nyare mjukvara i instrumentet. Programmet ingår ofta när du köper INPA som bl a Ola säljer på Blocket. Jag har dock köpt mitt INPA+WinKFP mm på Ebay från UK. Jag använder alltså en K CAN kabel som jag stoppar in i OBD2 uttaget. | |
|
Tack för svar! Det är alltså de berömda Daten-filerna som innehåller denna information/firmware. Det visste jag inte. Bra att veta, om den dagen kommer. /Lennart |
|
|
Bra du tipsar. Tack. Skrämmande att det gång på gång exemplifieras hur undermåligt det sköts på verkstäderna. Uppdatering vs byta ut. Man blir mörkrädd. Och ännu mer försiktig vem man släpper nära bilen för fix. |
|
| På bilen var det även problem med att backljusen inte fungerade, trots åtgärdade kablar i bakluckan. Även här rekommenderade BMW att byta ljusmodul trots att jag kunde åtgärda det hela genom att via BMW ToolSet32 nollställa räknaren för kortslutning i modulen så att allt fungerar som det skall igen. Lite svagt av BMW verkstäder att inte erbjuda kunden sånt kan man tycka. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.