AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.783

Opel Astra Kombi 1.6 ENJ - Svårstartad

Har ägt bmw innan men köpte en Opel Astra för ca 8 mån sen. Efter några felfria månader fick bilen symptomen: svårstartad ibland under vintern krävdes 1-3 försök ibland, ibland startade den direkt, sen kom våren och ibland startar inte alls efter 10 försök, sen till att den startar ibland men varvtalet börjar hoppa upp och ner sedan stängs bilen av, motorn “dör”.

Opel Astra Kombi Enjoy 1.6 Årsmodell 2006
Motorkod: Z16XEP kW: 77

1. Jag ringde bärgare som lyckades rullstarta bilen och jag körde den till en vanlig fulverkstad.

2. Fulverkstaden kopplade in dator och fick felkod: felande bränslepump , vi bytte bränslepump MEN felet kvarstår.

3.Efter samråd med fulverkstan bogserar jag bilen till en märkesverkstad ansvarig för märket Opel.
Eftersom fulverkstaden efter byte av bränslepump får felkoden att nycklarna måste omprogrammeras och det kan bara “märkesverkstaden” göra.

4. Bogserar bilen till “Märkesverkstaden”
“Märkesverkstaden” försöker programmera nycklarna men det visade sig inte vara felet, tog betalt ändå.
“Märkesverkstaden” erbjuder sig att göra en felsökning 1 timme tar 1200kr. Jag säger; ok kör 1 timme felsökning.
Dom felsöker sen ringer mig och säger 99% säkert det är motorstyrenheten som är trasig/felande det kostar 11 000 kr.
Jag sa: Okej byt den då så for vi problemet löst eftersom dom är 99% säkra.
“Märkesverkstaden” bytte då motorstyrenhet, MEN det visade sig att det inte var felet. “jahapp nehe?!”

Men “Märkesverkstaden” säger då; vi tror att vi vet vad som e felet, vi behöver byta: Varvtalsräknare, Säkringsbox (vi e sjyssta och sätter in en begagnad säkringsbox för en ny kostar mycket pengar) detta kostar dig då totalt 19 000 kr totalt. Vill du gå vidare?

Då säger jag: Sitter ni och byter grejer utan att veta vad som är fel?
Så motorstyrenheten var alltså en chansning?
Va fasen, bilen är värd 25-30 000 kr och ni bara byter dyra komponenter grejer utan att veta vad som är felet.

5. Jag fick nog, bogserar bort bilen hem och ställer den på parkeringen.

STATUS JUST NU:

Bilen startar ibland motorn går upp till 1000 - 1200 varv och efter några sekunder börjar den motorstickan hoppa oroligt och stängs av.

Har själv testat följande utan resultat:

Bytt till nya tändstift.
Bytt hela tändkasetten.

Vad tror experterna? Vad kan det vara?
Transocean
Never buy an Opel
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Har bara goda erfarenheter av de Astror som vi har haft. Vår nuvarande 2001:a startar och går i alla väder. Hade liknande startproblem som du beskriver på en Renault Megane. Lösningen var att byta kamaxelgivare eller vevaxelgivare. Det startade ibland direkt och var ibland väldigt svårstartad. Dessa båda är väl relativt billiga komponenter och lätta att byta.

Till: jopp

Tack för svar, köpte en vevaxelgivare idag, återkommer med svar om det fungerat =)
em
906
em3
M3 cab -03
xqz, vevaxelgivare, tydligen ett vanligt Renault-problem. Men det borde väl Opel kunnat klara ut. Kan det vara tjuvluft eller luftmassemätare, har Opel elektronisk spjällhusreglering? Mm, det kan vara mycket....lycka till!

em3
Till: em3

Tack,
Bytte vevaxelgivare men felet kvarstår.
Som sagt det kan vara vad som helst.. felsökningen fortsätter.
Luftmassemätare vet jag inte men lägger till det på listan.
Det kan vara AGR-Ventilen också ..jag är ingen mekaniker själv man läser bara på nätet om folk som haft liknande fel på sina bilar och alla har haft olika typ av lösningar.

Har en gubbe som kollar på bilen lite då&då när han har tid emellan andra projekt så jag kan inte göra något själv.
em
906
em3
M3 cab -03
Det konstiga är att bilens eget felsökningssystem borde hitta problemet. Ett problem det inte kan hitta är tjuvluft, dock. För mig låter det som ett bränsle/luft problem, men ta det bara som ett tips, av en som kan något, men inte är någon expert.

Jag tror man kan hitta tjuvluft, genom att ha synlig rök/gas i motorrummet, kanske finns det bättre sätt. Då syns det, om det suger någostans i inluften fram till toppen.

Jag fick byta spjällhus på en Volvo V70 -00, som har samma typ av kolbanor som fanns på luftmassemätare förr. Den gick hela tiden men hackade hårt, utom på nästan fullvarv, för det var ändläget för givaren. Det fungerar så att du tycker på gaspedalen, men det är inte en mekanisk, utan en överförelse via en potentiometer/kolbanan som reglerar spjällets öppning. Fungerar med större precision, när kolbanan inte är nersliten....( Volvon vid felet på 29 tusen mil....). Det hjälper kanske inte dig alls, för jag har ingen aning om Din Opel har samma teknik....

Jag förutsätter att någon av verkstäderna kollat att det finns ett konstant bränsletryck fram till insprutningen!

em3
Till: em3

Tack för tipset, Förhoppningsvis kommer min mekaniker ta in bilen snart och göra en ordentlig felsökning, ska be han kolla på det där.

Bilen visar inga felkoder, ibland visar den. Det kan ha något med luften att göra eftersom man trodde först att bränslepumpen var trasig, den är utbytt men hjälpte inte.

Tacksam för alla tips och svar som ni har att komma med. Ju fler förslag desto bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.