AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
845

328i-95 E36 med intermittenta felmeddelanden

Min 328i-95 E36 rullar bara några sommarmil varje år och har varit problemfri.
Nu vid årets påställning kommer det dock intermittenta felmeddelanden på färddatorn:
"kühlwasser prüfen", alltså kontrollera nivå på kylvätska. Men nivån är korrekt!
"bremslicht elektrik", kontrollera bromsljus? Men de fungerar!
"waschwasserstand", nivå spolarvätska. Men det finns spolarvätska!

Efter 11 näst intill problemfria somrar nu alltså 3 olika felmeddelanden, som dessutom verkar sakna grund?
Tre sensorer som börjat krångla samtidigt, eller är det något gemensamt elfel? Tacksam för tips!
Kuhlwasser prufen = Givaren i expansionskärlet strular. Vanligt fel. Byt givaren.
Bremslicht elektrik = Bromsljuskontakten strular, ibland. Meddelandet kommer komma oftare och oftare med tiden. Standardfel. Byt bromsljuskontakt.
Waschwasserstand = Givaren för spolarvätskan strular. Vanligt fel. Byt givaren.

Jag har bytt bromsljuskontakt på båda mina E36, båda gav intermittent "Bremslicht elektrik", trots att bromsljusen fungerade när man kollade, men det som händer är att det tänds inte ibland, vilket jag kunde upptäcka när jag stod o tryckte massor med gånger på bromspedalen när bilen stod uppbackad mot en vägg (hade ej nån medhjälpare), nån gång ibland så såg man att något (eller alla 3) bromsljus tändes ej. Efter byte av bromsljuskontakt så har jag inte sett röken av felmeddelandet. Däremot har jag klarat mig undan från "Waschwasserstand" samt "Kuhlwasserstand", men de kommer säkert komma de med :D
Skulle också vilja slå ett slag för Check Control Modulen (CCM), som jag tror är en rätt vanlig bov.

Och så batterihälsan, förstås. Dålig status där kan förorsaka "tok-meddelanden".

/Lennart
Nej jag tror inte på CCM, o definitivt inte batteriet. E36 är alldeles för gammal o basic för att ett så banalt fel som dåligt batteri skall ge skumma meddelanden i CCM. Min ena E36 har ett "tokslut" batteri, eller ja bilen startar med det men det lagrar kanske typ 40% av ursprunglig kapacitet. Har bilen stått 2-3 veckor så är det precis att batteriet orkar dra runt motorn seeegt o några få varv, men den startar typ på första varvet som tur är :D. Inga felmeddelanden i Check Controllen. Ja jag kommer byta batteriet, men först när bilen är "helt klar" :).
Vill absolut inte insistera, men min f d E34 -95 varnade intermittent för fel på någon utrustning (om jag nu minns rätt) som bilen inte ens hade. Ny (beg) CCM från ebay.de löste det problemet.

Min nuvarande "supermoderna" E38, byggd 09/98, hade vid mitt övertagande ett tokslut - men ännu fungerande - batteri, som bl a gav sig tillkänna genom att larma "Getriebenotprogramm" i Check Control (dock utan att vx-lådan gått i nödläge).

Om ovanstående kan anses ha bäring på den inledande frågeställningen, låter jag var och en själv bedöma.

/Lennart
CCM övervakar bland annat lampor o diverse andra givare. "Getriebe notprogram" kan som sagt bero på dåligt batteri, men det är inte CCM som spökar utan snarare EGS, pga det dåliga batteriet. I TS fall vågar jag nästan garantera att samtliga fel beror på "givar fel".
Stort tack för input!

Hur ska jag då gå vidare? Funderar på att byta en givare och se om tillhörande felmeddelande slutar komma tillbaka. Isf byter jag alla. Om det inte blir någon skillnad så undersöka t ex CCM.

Testade idag att ta bort kontakten för spolarvätskan, "waschwasserstand" visades direkt på färddatorn. Kortslöt kontakten och meddelandet försvann efter nollning. Enklare felsökning än att byta givare, men behöver lite körtid för att se att det inte kommer tillbaka.
Jag tycker att din skisserade strategi verkar bra. Egentligen inget att tillägga.

Bromsljuskontakten är billig (på eBay.de) och lätt att byta.

Kylarvätskenivågivaren kostar väl inte heller några stora pengar, men är ju lite kladdigare att få på plats. Fast den givaren är ju nästan en förbrukningsvara, så ett byte kan ju ses som en förebyggande åtgärd.

/Lennart
RSA: Fick du någon ordning på bilen?

/Lennart
Jag testade ju att koppla bort sensorn till spolarvätskan enligt ovan för att se om just det felmeddelandet skulle försvinna. I samband med det fick batteriet laddning och bilen blev stående i en vecka. Sen körde jag några svängar, ca 2 + 2 + 5 + 10 mil under några dagar, utan att något felmeddelande kom tillbaka! Nu har jag tyvärr inte haft möjlighet att köra något mer på ca 2 veckor, behöver mer körtid.
Tack för svar.

Visserligen tog jag till att börja med inte fasta på rubrikens "intermittent", men lutar nog fortfarande åt att ett dåligt (laddat) batteri var grundproblemet.

Men jag hoppas att få höra av dig, när du börjar känna dig säker...

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.