AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.355

Startproblem Z3, 2,8 -97

Sida 3 av 3
Hej igen, kom att tänka på en sak. Pulsgivaren i kardan ger med största sannolikhet både hastighet och körsträcka. Körsträckan visas ju med digitala siffror. Antal pulser / tidsenhet ger hastighetsvisning. Vore mycket intressant att veta ifall körsträckan förändras när du kör. Om inte, pekar allt mer på pulsgivaren och dess anslutning.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Hej, tog en tur och körsträckan ändrades inte så då får jag nog ta och kolla på anslutningen. Hissar upp ikväll eller imorgon förmiddag.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Hissat upp och stiften till anslutningen såg blanka och fina ut, torde väl vara givare eller kablaget då. Hur är det, man kommer väl inte genom besiktningen utan hastighetsmätare?
Du kommer ej igenom besiktningen.

Jag hade nog beställt en ny givare. Man kan mäta mycket på givaren, men eftersom man ej har referensvärden är det problematiskt.
Förmodligen fungerar den lika en ABS givare. Då kan du mäta resistans i den, vanliga korrekta värden (generellt) är 0.5 till 1.5 kOhm.
Därefter kan du övergå till att mäta Volt AC. Rotera hjulet för hand so fort du kan, bör ge en spänning på 0.2-0.5 volt.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Ok, har du nån bra nätsite att rekommendera för att köpa en sådan? Har varit ut och plockat bort reserven, och tror nog jag kommer åt att byta den här om jag ställer den på pallbockar bak.
Jag hade nog köpt en original, kostar ca 429 kronor hos Scmiedmans. BMW Nummer 62168355008
Har du en BMW handlare i närheten slipper du frakt. Visst går det att hitta i Europa för 33 EUR osv, men då tillkommer frakt och när kommer den?
Länk
Jag tror också att du kommer åt som du beskriver.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.