AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.344

Startproblem Z3, 2,8 -97

Sida 2 av 3
Hur mycket bränsle har du i tanken?
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Tanken är full, men den har ju stått några år. Om man skall tömma den är det suga med slang som gäller eller finns det något smart pumpsätt?

Eftersom vatten sjunker hade jag lossat någon bränsleledning och pumpat ut några liter med hjälp av bränslepumpen. samt slagit på ett par flaskor karburatorsprit, eftersom spriten binder vatten. Tänk på att när du lossar en bränsleslang är den oftast trycksatt, håll en trasa över.
Problemet är lite vad skall du göra med bensinen om du tömmer hela tanken?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Även om bensin åldras så brukar de starta på gammal bensin. Och har du haft full tank så finns inte mycket utrymme kvar som det kan bildas kondens i. Kan du inte släppa någon bensinledning vid motorn och se om den pumpar fram bensin?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skruva ur ett eller flera stift och kika på hur de ser ut.

Är de kruttorra får du inte fram soppa.
Är de dyngsura är de "dränkta" efter dina startförsök.

I det första fallet får du felsöka bränslesidan.

I det sistnämnda fallet: håll nere gaspedalen HELT och försök starta igen - gnugga i max 15 sekunder åt gången. När stiften har blåsts rent brukar motorn hoppa igång på några burkar och då får man släppa gasen och gasa till några gånger för att hålla motorn igång - då brukar allt fler cylindrar vakna för att till slut gå på alla.
Kör sedan en sväng så allt blir ordentligt varmt innan du stänger av igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Ganska säker på att inte bränslet går fram. Troligen går inte pumpen. Funderar mest på hur jag skall kunna utröna om det är den som är trasig eller något i elkretsen som startar den. Alternativt om det är igensatt någonstans längre fram.

Jag hade inte brytt mig om bränslet i tanken just nu, speciellt när den tänder till på startgas.
Kan du få soppapumpen att gå om du byglar relät eller lägger på 2 volt direkt.
Kolla att alla säkringar är hela och att du har ström fram.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Men är det inte för gammal bensin? jag har ett väldigt bra exempel på det: vagnförmannen hos Norrköpings brandkår berättade en gång för mig just om problem med gammal bensin den håller 9 mån. lätt att komma ihåg samma som en kvinna är gravid.
Jag tror t.o.m. Bosse bildoktorn har pratat just om detta svårstartad gammal bensin och nu för tiden är bensin ännu sämre mot hållbarhet.
Jag har hört 3 månader, bilen borde åtminstone starta, verkar vara något annat tå tändning inte var bästa på startgas.
Om du tror det är bensinen i tanken fyl på en liter som lägger sig på ytan är det bensinen så bored du kunna starta bilen efter det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skruva ur ett stift och kolla!

Är det torrt = ingen soppa (oavsett kvalitet)!

Lätt att göra och säger mycket!

Bensinen håller dåligt idag - max några månader innan den börjar bli dålig.
MEN motorn brukar starta men gå dåligt med kass bensin.

Mvh
Johan B

L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Jaha, och idag fick jag ett par timmar över igen. Provade och lägga 12 V från batteriet direkt på de två stift som har de två grövsta anslutningskablarna på bensinpumpen, inget hände. Skiftade polaritet också. Ohmmätte och det var inte avbrunnet. Kan pumpen ha kläggat igen så motorn inte orkar dra runt? Vad gör man då, plockar bort bensinpumpen? Måste man i så fall tömma tanken? Eller gjorde jag på fel sätt när jag testade den?

Önskar att det fanns någon som man kunde anlita för resonabel penning för att få igång bilen. Förbannar mig själv också för att jag lät den förfalla under de åren jag försökte få ett havererande äktenskap att hålla. :-(

L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Äntligen så går den, har bytt bränslepumpen! :-) Imorgon byter jag bränslefiltret också, det var rost i tanken.

Såg ett annat litet problem, hastighetsmätaren funkar inte. Är det någon givare som kan vara orsaken till detta?
Rost i tanken, jag trodde den var av plast....Bra att du fått igång den.
Hastighetsmätaren får sin information från en sensor monterad i bakkanten på differentialen. Kanske har du kommit åt någon anslutning. Kolla att alla säkringar är hela.
Det finns en metod att låta hela instrumentmodulen göra en självtest. Metoden finns beskriven på ett par sidor i Bentleys Service Manual. Ev. kan du låta en BMW verkstad trycka och utföra självtest. På Z3 fram till hösten 1998 kan verkstaden ej kolla mätarna via datauttag, självtest är enda metoden.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vänstra bakre ABS-givaren ger hastighetssignal till hastighetsmätaren.

Men om den är knas, bör abs-lampan tändas...

Mvh
Johan B

L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Tack för svaret. Rosten i tanken kom från den lilla stången med nivåmätaren som sitter på bränslepumpen, men jag kom åt ganska bra och kunde torka ur tanken med papper.

Kollar om lampan lyser (tror inte det) och säkringar när jag går ut o skruvar idag. Tack för tipsen.
Jag vidhåller att hastighetsgivaren sitter i locket på differentialen. Den går i alla fall att köpa som reservdel!
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Hastighetsmätaren fungerar inte, ingen lampa lyser, finns det något uppenbart att titta på då?
Att titta på anslutning mellan givaren och kabel på kardanknut. Kolla att anslutning ej har ärgat m.m. Detta är vad Bentley Publisher anser vara den vanligaste orsaken till problem. Sedan skulle jag nog utföra en Instrument Cluster Self Test, se

Notera att denna test visar en Z3 före september 1998, vilket gäller för dig. Då kan du se ifall instrumentet i sig fungerar. Du ser att han håller in tripmätaren medan han slår till tändningen i radioläge. Skall du sedan titta på hastighetsmätaren individuellt går han till nr 15 och låser upp testfunktion, går därefter till nr 08 som är hastighet. Min gissning är att du där kan köra och se ingångsvärdet digitalt, och se om det följer verklig hastighet. Åter till låst genom att gå till 00. Du kan söka på internet just på Instrument cluster self test och kommer finna en hel del tips för speedometer som krånglar och lämpliga åtgärder.
Detta är vad jag kan läsa mig till, utan att personligen ha testat det hela.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Körde testet, instrumenten fungerar, signal in på varvtal 07, men ej på hastighet 08. Har tittat efter kabel och kontakt men ej hittat dem, kommer man åt utan att hissa upp den?

Tack för hjälpen. :-)
Bra testresultat. Du måste hissa upp. Givare placerad på differentialens kåpa rakt bakåt, i överkant.
Se Länk

Det ät grejen till höger om där den gröna pilen visar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.