AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.345

Startproblem Z3, 2,8 -97

Sida 1 av 3
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Hej. Har en BMW-Z3, 2,8, av 1997 års modell, som har stått några år. Har skaffat ett nytt batteri men inte lyckats få igång den. Tänder inte till en enda gång, fast startmotorn går runt. En sak har slagit mig. När jag kopplar in batteriet vill jag minnas att det brukade klappra till i något relä, så gör det inte nu. Kan det vara något elektriskt som inte funkar? Typ bränslepumpen eller så? Vilket relä brukar dra vid batteriinkoppling?

Tacksam för svar.
L-O

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Man hör bränslepumpen när man sätter på tändningen.

Om inte, kolla säkringen!

Hände mig för ett par år sedan, bara till att byta säkringen så var allt frid och fröjd :-)

Mvh
Christian
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Tack för hjälpen. Sitter säkringen i den stora säkringslådan på vänstra sidan under huven? Finns reläet där också?

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Om jag minns rätt så sitter säkringen till bränslepumpen i handskfacket.

/Christian
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Inte tusan hittade jag några reläer där. Har hittat en till elektroniklåda på höger sida i motorrummet som innehåller två reläer, men där finns inga säkringar. Vart skall man leta?

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
På min är det en lucka i överkant insida i handskfacket som man fäller ner för att komma åt de säkringar som sitter där.

Kollat instruktionsboken?
Hej!
Det verkar skilja en del mellan årsmodeller. Jag har elschema på -97 samt äger själv en Z3 -98. Säkring för pump sitter i stora relädosan till vänster under huv. Säkring F18 är för bränslereläets huvudkrets och F13 är för dess manöverkrets. På den 6 cylindriga sitter själva bränslereläet med stor sannolikhet på vänster sida i kupén, vid pedalerna. Tyskt namn "Kraftstoffpumpe", någonting i den stilen.
Det är inte helt otroligt att själva reläet har gått sönder under lång och kanske fuktig förvaring. Är säkringar hela hade jag testat reläet. 12 volt mellan stift 85 och 86.
Själv hade jag ett annat relä som fungerade perfekt tills först start efter vinterförvaring.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Tack för svaret. Säkringarna är hela så det är nog dags att kolla reläet. Har läst på ett tyskt forum också och börjar misstänka att de sitter i kupen. Nu gäller det bara att riva så man kommer åt det.

Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej,

Med detta väder vore det kul om du fick fart på bilen.

Låter det om bensinpumpen då du försöker starta bilen, eller är den tyst?

OBD blev standard 2001...men kanske det går att låna nån felsökningsdosa till din bil?

Vet ej om detta är brandsäkert, men kanske man kan lossa bensinslangen där fram och spruta in soppa i nån glasburk för att se om bränslet tar sig fram till motorn.

Izzy
Mitt inlägg gick inte in, jag försöker igen:
Att använda felkodsläsare på icke startande bilar är mer eller mindre meningslöst. Jag har hört att eftersom i princip är samtliga värden felaktiga tills det att en bil har startat, har man ingen lagring av felkoder under en startsekvens.

Jag hade gått vidare som Izzy säger, kollat att bensin pumpas enligt föreslagen metod. Jag hade även tagit av en tändspolen från ett av stiften och kopplat den till ett löst stift, liggande mot gods (jord).

Därefter kan man välja väg för fortsatt felsökning, bränsle eller tändning.
Är du säker på att startspärren inte gått in?
Om nyckeln inte suttit i så har den säkert laddats ur under åren, prova andra nyckeln eller låt den sitta i med tändningen på i 5-10 minuter för att laddas lite.
Du kan också prova starta med startgas , tänder den till så är det bränslerelaterat och inte pga saknaden av gnista.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Om startspärren gått in, slutar startmotorn att snurra också eller är det bara tändningen som stängs av?

Vet inte hur det är på din modell, kan lika gärna vara tändningen och eller bränslepump.
Men som sagt prova om den tänder till på startgas.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Nu så jag fått den att tända en gång med hjälp av startgas. Har rivit under ratten och hittat två reläer. Har skiftat det lilla reläet med ett par andra (som sitter i en egen box fram till höger under motorhuven). Vad gör man härnäst? Köper ett par nya reläer? Testar reläer? Kollar den där slangen (vart nu den sitter?)

Har du provat en annan nyckel?
Är inte nyckeln induktiv på denna modell och laddas upp av ringen runt tändningslåset?
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Ja, jag har provat med bägge nycklarna idag. Lät den sitta i med tändning på ett tag också.

L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Har lyckats att plocka fram bränslepumpen (bakom passagerar-sätet). Hur kan man kolla om den är hel? Provmätte i´kontaktblocket när jag slog till tändningen (då jag tror att pumpen skall gå en stund?), men endast vid ett tillfälle dök det upp 12 V. Undrar om det är någon elkrets som inte håller sig dragen som den borde?

Hej! Nu vet vi att startgas får motorn att tända till. Slutsats, du har ej bränsle.
Från säkring F18 kommer konstant matning, och går direkt till pumprelä, stift 30. När relä är draget spänning på stift 87 raka spåret till pumpen.
Vad styr reläet? Normalt är det spänning på stift 86 på relä (-spolen) när tändning är till från säkring F13. Motorelektronik förväntas koppla andra sidan av spolen, stift 85 till jord, då drar relä. Om koppling ej sker till jord, är motorelektronik ej nöjd med någonting.
Ren gissning, men startspärr är en sådan funktion som gör att pumpen ej startar.

I en bok jag har står det att bränslepumpen skall köra konstant så länge nyckeln är i startläge. De rekommenderar för felsökning att göra en överkoppling mellan stift 30 och 87 på reläet just för att kolla att pumpen snurrar. Och för att kolla att du har 12 volt ända fram till pumpen.

Vissa Z3 har en kontroll att kopplingen är nedtrampad, för att den skall starta, det är inte en sådan idiotgrej som du glömt detta efter några år.
Tänkte på en annan sak. Det är inte så att bilen stått så länge att du har fått vatten i bensinen, kondens. Detta lägger sig på botten. Om pumpen fungerar är det kanske bra att pumpa ut några liter genom att lossa en bränsleslang.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Bra, tack för hjälpen. De där mätningarna kan jag fixa när jag kommer till garaget nästa gång.

Men det här med startspärren. Hur kan man veta vad det är? Att nyckeln laddats? Kan man byta batteri i nyckeln? Är det en hel kedja som kan falera? Finns det något startspärr-relä man kan kolla på?

Jag sökte och fann följande artikel om BMW immobilizer: Länk

Läser jag den får jag den uppfattningen att ifall immobilizern inte ger klartecken så får du varken startmotor, tändning eller bränslepump. Jag hade kämpat mer på din linje att något är fel med bränsleförsörjning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.