|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en 330e sedan 2 veckor tillbaka som jag hållerpå att lära känna. So far är det mesta bra. Var igår ute och åkte med bilen, all el var förbrukad och jag stannade vid ett rödljus. När jag stannade bilen så stängdes ju motorn av - antar att det är någons lags start/stop funktionalitet. Jag släppte sedan upp bromsen för att rulla fram någon decimeter till varpå motorn gick igång igen och skickade KRAFTIGA vibrationer i hela karossen för en sekund. Bromsade igen och gjorde om samma procedur igen och igen. Det verkar vara när motor går igång som det händer. Jag pratar inte om det vanliga burret och skaket som kommer när vilken motor som helst går igång utan skakningar som går hela vägen upp i förarstolen. Någon som känner igen detta? | |
| Kanske inte samma sak men vid ett tillfälle, stod stilla och i växelväljare N (samma i P). Bilen igång men bensinmotorn av (gott om batteri) och tryckte ner gasen lite. Då startade bensinmotorn! Tänkte jaha, då visste man det. Stod i garaget så gasade lite från tomgångsvarv upp till +500 eller +1000 varv försiktigt för att lyssna. Alla andra bilar jag haft har varvat upp mjukt från tomgång men denna nästan hoppar upp i varv så bilen gungar till. Inget jag märkt vid vanlig körning dock, varken start-stopp eller när man kör iväg från stillastående med bensinmotorn igång (sportläget). | |
|
Nej det har jag aldrig upplevt, skulle åka direkt till BMW verkstad och visa upp felet. Däremot har jag märkt på min att vid högre farter startar bensin motor mycket mjukare nästan att man inte märker alls att den är i gång men i låga farter känner man detta tydligt. |
|
|
Känner inte igen det alls. Tänk på att batteriet aldrig tar helt slut - elmotorn går alltid in vid tomgång och jobbar alltid i bakgrunden i hybridläget. Visa upp det för BMW, om någon felkod loggats så ser de ju allt i sina system. |
|
|
Håller med, har heller aldrig upplevt fenomenet. Tvärtom så märker jag knappt de få gånger motorn går igång, inte heller i låga farter, det är mest på varvräknaren man ser skillnaden. Och det är just detta jag uppskattar mest med bilen, den tysta karaktären. Kört diesel tidigare men det är ett avslutat kapitel... Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.