|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ska leasa en BMW X5 på företaget 2014 eller nyare. Max pris ca 600tkr give or take. Målet är att inte göra en dålig affär vad gäller prisminskning när jag lämnar in bilen om ca 2-3 år. Kör endast ca 500-700 mil om året. Vad bör jag kolla på främst för att inte göra en dålig affär? Inte för högt miltal? Helst 7 sitsare? M-paket? M serien? Tackar på förhand! | |
|
Ditt största hot mot värdet är att det ser ut att rulla en helt ny X5a om 2-3 år. Ska du verkligen ha en bil i den här prisklassen om du funderar så starkt och mycket på värdeminskningen? Tänkte på att du har två trådar om det och bryter ner allt på detaljnivå. Värdeminskningen är hemsk och dessa objekt är rätt trögsålda. Det är sanningen. Räkna med en "dålig affär" vad du än köper. Sant är även att man bara lever en gång och spara pengar till sin död är inte så kul. Men för att till fullo njuta av sin bil kan man inte gå runt och må dåligt över värdeminskningen. Själv har jag 6700 mil på min X5 fjorton månader efter nyleverans, fördelat på 16 länder exkl Sverige, där Skottland och England räknas som varsitt land. En oerhört bra affär med andra ord. Sämsta affären hade varit att låta den ligga hemma och ticka värdeminskning utan att jag nyttjar den till max nästan hela tiden som nu. |
|
|
Helt rätt! /// Mårten |
|
|
Nu skriver du inte vilken motor du söker eller vilken utrustningsnivå men jag tycker det börjar dyka upp en del som är vettiga runt 450k, om du oroar dig för värdeminskning och kör lite kan det väl inte vara fel att sikta på 450 istället för 600. Min tanke är att du får en bil som även efter du kört den i 2-3 år fortfarande kan vara aktuell för maskinskadeförsäkring, något i alla fall jag skulle ha som krav om jag köpte en begagnad X5. |
|
|
Tack Saab9-5 och Stenback för era svar. Yes jag är helt OK med en värdeminskning, vill bara inte göra en onödigt dålig affär iom att jag är ganska grön på detta. Kollar nu även på bilar runt 500tkr och lite lägre. Vad tror ni om denna, kan ev få ner den till 500tkr: Länk |
|
| Hur funkar det att leasa en begagnad, "momssmittad" bil på företaget? | |
|
Bilen behöver inte vara momssmittad för att den är begagnad men däremot så blir ju förmånsvärdet "ovärt" då det baseras på nybilspriset. Sagt redan i tråden, men handla inte med så dyra bilar om du är rädd om pengarna. Kör du så lite som du skriver går det ju att hitta annat som fixar det. Lycka till! |
|
| daagis, känner till det, men bilen i annonsen ägs av privatperson och borde väl då vara momsad? | |
|
Oops, missade det. Helt rätt Lus, bra fråga! Fördelen med leasing är ju avdraget på halva momsen. Om bilen är momssmittad finns det ju ingen poäng med det längre. Det borde väl bli ett köp då antar jag? Med fullt förmånsvärde dessutom. Aj aj, ingen bra deal kan jag tycka. |
|
| Daagis - yes kan köpa bilen på företaget. Blir i stort sätt samma netto för mig privat som att jag skulle leasa den på företaget. Blir tom lite billigare att köpa den på företaget ist för leasing. Nackdelen är att jag inte kan dra momsen sant men fördelen är att jag slipper betala ränta till säljaren, det går ungefär jämt ut. | |
|
dbbb, antar att du räknat noga på det här och får du ihop det så är det bara att gasa. Jag har bara räknat på det i huvudet i ca 30 sekunder och då får man sällan hela bilden. Lycka till! |
|
| Eller så kan du investera pengarna på tex börsen med 5-10% avkastning, och leasingfinansiera bilen där räntor går att få för dryga 1% om du pratar med hungriga rebellbanker typ Danske, istället för BMW Finans. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.