AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.753

Skumma vibrationer vid bromsning e91

Re
6
Reffen
320 e92
tja!
skulle behöva hjälp o bolla idér innan ja byter för mycket på min 320(e91?) från 2009.
har vibrationer vid bromsning i karossen. Känns i golvet osv och ingenting i ratten.
Började kolla runt och såg att skivorna i bak inte såg bra ut, missfärgade och spåriga. Så tog och bytte ut dom och nya klossar. Men ingen skillnad. Även tagit i sär det en extra gång och smörjt upp kolven med dom går fint.

Efter den har ja känt runt på allt, även tagit hjälp av en bilmek för att kolla. Men vi hittar inget som känns som det glappar.. Men är ju svårt o känna om nån bussning är paj.
Mitt nästa spår nu är o ta framskivorna då dom också är på gränsen till dåliga, ska åka o köpa ett mätverktyg först tänkte jag.

Men bilen går fint i alla hastigheter, kanske lite vobbligare vid blåst än förut. Smyg bromsar man så är det knappt vibbar, och riktigt hårdbromsning så är det inte mycket heller. Men normalbromsning så känns det i hela karossen utom ratten.

Nån som har haft nått liknande? eller nån idé på vad man kan kolla?

bm
15
bmwnut
320i sedan-11
Hej.

Lyfter denna tråd för att jag upplever samma sak själv..
Helt plötsligt började det vibrera vid inbromsning..
Kör annars väldigt varsamt och har 10000 km till byte fram och
1400 km till byte bak av klossar...
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Om alla bussningar och spindelleder är ok fram så är det största sannolikhet
att dina främre bromsskivor också behöver bytas , det är tyvärr ganska vanligt fel att dom slår sig och blir skeva , om du ska göra jobbet själv så är rengöring av glidpinnar viktigt...och att det finns lite "glapp" när bromsklossar är monterade..och det viktigast av allt är när nya bromsskivan ska monteras emot navet är att det ligger helt plant och inte skevar mera än 0.05-0.08 mm ..jag använder en indikatorklocka från Biltema när jag bytade mina bromsskivor...
Re
6
Reffen
320 e92
Mina försvann med byte av skivor och klossar i fram..
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag har samma på min E91. Känns mest vid lättare bromsning i hastigheter över 60-70. Jag bytte skivor och klossar bla på grund av detta. Men vibrationerna kom snabbt tillbaka, känns inte i ratten utan mer i hela bilen så jag misstänker bak. Har nyligen tagit loss hjulen bak och kan tydligt känna och höra att klossarna tar i skivan en gång per varv vänster bak. Jag antar att skivan är skev och behöver bytas.

Frågan är varför vibrationen kom tillbaka (antagligen att skivan slog sig) bara kort efter senaste bromsbytet. Har ni några idéer? Innan jag byter igen skulle jag vilja reda ut varför detta händer.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
det är väl för att dom fuskar vid rengöring ..klossarna nyper eller så är glidpinnen halvrostig , flytande bromsok kan vara ett gissel om det inte görs rent ordentligt..

Vibrationerna kommer tillbaka , antagligen för att en bromskloss går trögt
på ena sidan oket..och den andra går fint..och då blir det stora påfrestningar på skivan ...

jag är nyfiken på hur noga dessa märkesverkstäder är när dom byter skivor och klossar....jag tror dom är ganska tidspressade och gör inget riktigt jobb...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.