|
|
|
|---|---|
| Hej, har lämnat min 325 coupe för felsökning då AC´n inte kyler. Visade sig efter felsökning att det var kondensorn som läckt och behöver bytas. Förvånad när jag får höra kostnaden hos en icke auktoriserad verkstad med Bmw-vana. 7632 kr....Har kollat lite i efterhand och fått höra man kunnat byta och fylla för 2000 kr på en volvo xc 70, förvisso för några år sedan. Han hade också låtit kondensorn bytas på en Fiat för 1800 kr. Nägon som har erfarenheter från detta? | |
|
Det låter som ett riktigt kompispris, förmodligen utan onödigt pappersarbete? För många år sedan var tumregeln att provtryckning + felsökning + fyllning kostade ungefär 3kkr hos en AC-firma, sedan tillkommer kostnad för material och arbete för att fixa felet. Jag har svårt att tro att priset blivit billigare sedan dess. |
|
| Kondensorn skull kosta ngt över 4000,så på dig låter priset normalt. Funderar bara på hur bra kompisar han har som betalar 2000 resp. 1800 för sina tidigare bilar. Det var dessutom på två olika verkstäder. Jag får väl bita i det sura äpplet. | |
|
Låter som ett riktigt bra pris tycker jag. Fick själv en offert på 5500:- (AC-firma) för tömning+byte av ventil i kompressorn+fyllning på min E91 jag hade. // Jonas |
|
|
Bytte kondensor på min dåvarande E34 för 7-8 år sedan. Kondensorn kostade ca 1000 kr, eBay.de. Monterade själv. Den lilla ac-verkstaden (Ringön, Göteborg) tog 1000 kr för fyllningen, som gjordes helt enligt boken. Dessutom hade ägaren först lokaliserat läckaget utan att debitera. Ganska osvenskt, om man så säger... 😀 /Lennart |
|
|
JSN:3k? Runt en 1000:- tar firmor för detta! Sedan tillkommer självklart kostnad om det är något fel. Perkar: Kondensor,Varsågod:Länk |
|
|
Helt normal pris enligt mig men jag aldrig skulle betala det själv. Jag som några andra skrev hellre köper en eftermarknads produkt till fjärdedel av originalpriset, byter den själv och ber en verkstad att fylla på systemet. Då kanske man klarar sig på 2000-3000 kr, men då gäller det att ha tummen på rätt ställe. Har du inga kontakter/kompisar som kan hjälpa till med byte för en platta öl och du själv inte klarar av att utföra arbete då får du bita i det sura äpplet, tyvärr. Och sedan tycker jag att du ställer din bil bredvid den fiat du nämner tidigare, öppnar motorhuv på båda så kanske du förstår varför det är skillnad i priset mellan bmw och fiat |
|
| Verkar som man på eftermarknaden kan hitta en kondensor från 1000 o uppåt. Blir lite fundersam varför jag inte blev erbjuden det alternativet, då de fixat sådana lösningar förut. Kan vara för kylkapaciteten kan försämras, som jag också hört. Jag får väl fråga när ja lämnar in den. När det gäller utseendet på kondensorn så spelar det mig ingen roll, så länge jag har kyla bilen. | |
|
Har sålt ett hundratal kondensatorer o kylare från Nissens o jag lovar dig det är TOPP kvalité. Att du skulle få försämrad kylkapacitet? Har aldrig hört någon kund klagat på det när jag jobbade med reservdelar! Undrar verkligen om en icke auktoriserad sätter dit en original kondensor. Tror snarare dom tar duktigt betalt för jobbet. Sidan jag länka till får du nissens för halva priset jämfört med Sverige. Sedan byta kan du föra själv. En del jobb o lite bökigt. Men med lite vilja o tålamod så. Den sitter ju lite jobbigt till. Måste väck med fläkt och kylare för att byta den. Men som skrivet det e fullt möjligt att själv byta om man bara vill och inte har tummen mitt ihand. 1300:- drygt med frakt. 2-3 1,5l original Bmw kylarvätska 500:- och 1000:- för påfyllning och självklart några timmars pul :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.