AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
963

SRS lampan lyser 316i Compact -98 E36 M43

nb
16
nboom
316i Compact -98
Hej,
SRS-lampan har börjat lysa på min 316i och den går inte genom besiktningen p.g.a det.
Har varit på verkstaden och de läst ut felkod. På pappret jag fick står det:

SRS (Airbag - ZAE 2 (Central airbag elektronik 2))
DTC 5
Beskrivning -Bältessträckare vänster.

Jag planerar att lyfta ur sätet och kontroller kablaget under stolen. Om någon som har tips som kan underlätta för mig tas det tacksamt emot!

mvh Niclas

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kolla kablage, kolla glapp i huvudkontakten mellan stol och bil. Gör rent den med kontaktspray. Tänk på att felkoden inte kommer nolla sig själv så du måste släcka felkoden efter reparationen. Kan vara vettigt att skaffa ett eget diagnosinstrument så man kan göra "nollningsförsök" under arbetet.
Skulle du gå bet ändå på detta så finns det sätt att programmera bort spännaren och på så sätt släcka lampan. Detta rekommenderas givetvis inte men det är ju bättre än att skicka bilen på skroten.

Här finns ett mycket bra verktyg för ändamålet med skarp programvara som kan hantera SRS-kodning, BMW scanner (jäv):
Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk
nb
16
nboom
316i Compact -98
Lossade sätet och lutade det lite åt sidan. Såg då att en kabel till bältespännaren var helt av. Bara att ta loss kontakten från bältespännaren och öppna den. Krävdes lite lödning för att få ihop det.
Sen bara rensa felkoden.
Så nu är felet borta?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Vad bra att det ordnade sig!

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.