|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har problem dotterns E38 735i-96 var och besiktade och fick nerslag på hög hc gränsvärdet är 100 jag de registreade 194 de såg till att bilen var riktigt varm alla andra avgasvärden var inom gränsvärdena bilen går kanionbra iövrigt och jag hittar inget synligt var ska jag börja leta mvh rolf | |
|
Säkert tjuvluft. Kolla felkoder och fueltrimvärden. |
|
|
Samma problem förra året för min del. Bara HC värdet som va hög. Lösningen är enkel. Du har fel olja i motorn. Kolla intro boken o byt till RÄTT olja så ska de lösa sig. |
|
|
Exakt vilka mätvärden hade du? När servades bilen senast? Är stiften fräscha och av rätt typ? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tack för svaren jag har nya stift i och nu är även oljan och filter bytt jag har letat efter luftläckor men inte hittat några har inga felkoder |
|
|
...och exakt vilka värden fick du på bilprovningen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
glömde: Vilka stift är det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej nu vet jag inte längre vad jag ska byta har fortfarande höga hc värden detta har jag gjort nya stift nya tempgivare ny bytt olja (ej bmw rek) ny vevhus ventilation läck sökt efter luft läckage nya lampasonder kollat över och tätat om avgassystemet jag har fått ner värdet från 194 till 110 i höger utblås MEN vänster så ligger värdet på 130 till 150. jag har pratat med bmw och samt en annan bilverkstad å de kliar sig i huvudet är utan idéer. bilen har inga fel koder, och går bra kan det vara att katarna är slut? och "fångar "katarna ej förbrända avgaser ska även tillägga att på förhöjd tomgång så ligger värdet på 60 så har ni några förslag på vad jag ska hitta på mvh roffan |
|
|
Ge oss alla värdena från besiktningen till att börja med. Har du haft felkoder på tempgivare och lambdasond? Försvann de med bytet? // Magnus |
|
|
Kan såklart vara t.ex dåliga katalysatorer, men vagnen har t.ex inget så kallat öppet sportluftfilter(eller tidigare ägare kanske har haft det monterat?) som "sabbat" bilens lmm? En defekt lmm ger ofta inga felkoder har jag läst mig till. Bara en tanke.. Mvh Janne. |
|
|
hej här kommer äntligen värdena från besiktningen CO 2500 0,3 (0,3) CO 0,2 (0,5) lamba 1,02 (0.97-1,03) HC 194 (100) gräns värdena är de i parentes bilen visar inga felkoder i skrivande stund. bilen har aldrig i min ägo haft öppet luft filter eller sport j 944_driver jag hade fel koder på tempgivare men inte på lambasonderna utan bytte de på rekomendation från verksad hoppas på en lösning mvh roffan |
|
|
Var bilen rejält varmkörd när du/ni besiktigade vagnen? BMW's är ofta beroende på att kattarna är riktigt varma för att fungera 100%. Visserligen vet "alla" besiktningsmän om det här mer eller mindre, men jag frågar ändå. Ibland kan det bli för höga avgasvärden när bilen bara stått 10 minuter innan bes. Lambdavärde 1,02 indikerar att motorn går för magert av någon anledning, dvs får för lite bränsle i förhållande till luft. Mvh Janne. |
|
|
Om vi förutsätter att avgasröret är 110% tätt från lambdan och bakåt så går motorn lite snålt eller så misständer den lite. Alternativt läcker avgassystem mellan motorn och lambdan och drar in luft där. Jag tror dock att du kan ha små små problem med misständningar som ger förhöjda halter av både syre och hc i avgaserna. Kolla tändspolar, spridare, live data i inpa etc för att se om den går lite ojämnt på någon cylinder. //Magnus |
|
|
Frågar igen om vilka stift som är monterade! Vilka lambdasonder monterades? Fabrikat och typ (universal som skarvades eller "färdiga med kontakter")? Om du monterade "universal", HUR skarvade du dem? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
bilen har varit riktigt varm körd vid varje mätning och då pratar vi ca 1.4mil innan mättning. jag ska kolla upp avgassystemet framför kattarna det ända som jag har reagerat på är att tomgången sjunker till 5-600 varv när bilen är varm och jag kan tycka att det är lågt skulle vilja att det ligger på 7-800 varv kan detta vara en indikation på tändproblem. vet att jag monterade borsch stift enligt "katalog" på ADbildelar. rätt eller fel vet ej lambasonderna är bmw orginal ska testa tändspolarna |
|
|
Jag börjar med att tacka för alla tips som kommit. Lösningen på mitt problem efter byte vevhusventilationen,åtgärdat några tjuvluftläckor kollat tändspolar mm. utanresultat så höjde jag tomgången till ca.900-950 varv,jåg innan på ca.650. Resultatet på besiktningen blev en HC-halt på 34. Mvh. roffan. |
|
| Hur höjde du tomgången? | |
|
Det finns en ställskruv i klacken som spjällaxeln stannar emot,sitter bakom tempgivaren, lite trångt till. det är en låsmutter på undersidan,storlek 8mm som man måste lossa först, sen kan man skruva på skruven. (JÄVLIGT BÖKIGT) Hoppas det hjälper dej. Mvh.roffan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.