AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
831

serva nu eller efter semestern ?

ska ta bilen ner i europa i sommar igen och det blir ca 500 mil körda
bilen servades i juni förra året och jag kan köra 1200 mil ytterligare..

fram till dagen jag ska åka så har jag kört ytterligare 200 mil dvs 1000 mil kvar
tills service (har då 500 mil kvar när jag kommer hem)

borde man serva innan resan? det är den lilla servicen (olja och filter)

det är för övrigt en x1 2.0d.. hur är det med mil-intervallerna? desto hårdare körning ju mindre antal mil mellan servicarna ? det räknar bcn ut själv va?
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Kanske lämna in den på service under semestern? billigare i Europa?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle byta olja och filter nu (utan att nollställa serviceintervallet) och sedan serva som vanligt när bilen "säger till".
Dvs. göra ett extra olje-/oljefilterbyte utöver det som serviceintervallet anger.

Det är rena hälsokosten för motorn att få fräsch olja och nytt filter en gång mellan ordinarie serviceintervallen! :)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Rent spontant så tycker jag att det är goda marginaler när du kommer hem, antar att resan ner till Europa mestadels är långkörningar på motorväg? Kör du max attack på autobahn så lär den kanske dra lite mer olja, men BCN lär ju räkna ut utifrån hur du kör, men 500 mil kvar är helt okej imo.
Gjorde själv en tur Malmö-Paris ToR på 300 mil förra året (också mellan servicerna) med F31:an och det är bara att njuta, BMW är långfärdskryssare av rang. :)
Att byta olja mellan intervallerna har ju diskuterats flitigt här så kommer inte att ge mig in i den. :)
p-oa

ren autobahnkörning stämmer väl in, liknande vägar även i frankrike
har tre barn i bilen så ligger i max 130-140

johan b : kanske vore något, då behöver man inte ens åka till aukt bmw-verkstad
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Gör enligt vad Johan B skriver. Köp olja från dackonline och filter hos AD-bildelar/Mekonomen och byt själv innan semestern. Serva därefter på verkstad (om du tänkt göra det) när bilen säger till.

Eftersom frågan ställs så upplever jag det som du är skeptisk till långa intervaller? Gör en oljeservice vid senast halva intervallen så kommer din motor må mycket bättre i det långa loppet. Jag gör oljeservice var 1000 mil. Är ju ändå så billigt med olja mot vad verkstadsbesök kostar.

// Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.