|
|
|
|---|---|
|
Har problem med att motorn misständer en del när den är kall men även varm till och från. Mest under 3000 rpm och har mest varit på del/halvlast vilket jag har misstänkt var med vanosen att göra som knackar mellan 2500-3000 rpm Länk Men idag så misstände den även vid fullast från ca 3500 rpm så att gul motorlampa tändes i ca 10 sekunder för att sedan släckas igen. Vad tror ni, har det med vanosen att göra eller ska jag leta andra spöken? | |
| Kolla felkoder och kör vanostest i BMW DIS. | |
|
Skaffat DIS men saknar dator med Win7... Så det är på G men tänkte lyssna om det fanns några liknande erfarenheter. |
|
|
Hur mår stift och spolar? Är det RÄTT stift? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stiften är bytta för mindre än 1000 mil sedan (Insp 2, dock inte av mig). Spolarna har jag inte sett någon historik på om de är bytta eller ej... Kostade dock inte många kronor (BREMI, Tändspole 6st ca 1600kr) som om det kan vara boven känns det prisvärt. Hur ofta bör man byta dessa och är det något man kan läsa ut med DIS om de behöver bytas eller ej? Byter Vanosen om en vecka så kanske ska göra det smarta och byta en sak i taget. |
|
|
Läs ut felkoderna innan du byter något - det ger dig viktiga ledtrådar i fortsatt felsökning. Är någon/några spolar dålig/-a, bör det ha satt felkoder mht. misständningar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde: Kan vara läge att skruva ur minst ett stift för att kontrollera att det är RÄTT stift! BMW i allmänhet och M-motorer i synnerhet är väldigt kinkiga om det inte är exakt rätt stift monterade. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Mja på att S-motorerna är mer kinkiga på stift...I min S38B38 så kör jag med allt annat än original. Men stiftet har "rätt" värmeområde, rätt instickslängd i cylindern osv. Det som skiljer är att det är ett stift med "retracted groundelectrodes" o ca 3 mm stort gnistgap (Brisk BOR12LGS). Funkar kalas, inga problem what-so-ever. Kör även dessa stift i min S50B32, samma visa där inga problem alls. Anledningen till att jag kör dessa stift är att originalstiften är "vanliga stift med endast en jord-elektrod", tycker att dessa stift ser ljusår bättre ut, dessutom har gnistan friväg så att säg, för gnistan slår allt som oftast i den riktning där det är störst koncentration av bränsle, o med detta stift är det inget som hindrar "vägen" så att säg. I teorin iaf :D | |
|
Problemet är att jag inte har en dator med CD = kan inte få in DIS och felsöka... Men är med på vad du säger, skadar inte att "öppna" och kolla vad det är för stift och hur de ser ut. |
|
| Köp en extern CD-läsare via USB, kostar typ 200:- | |
|
Ja... onekligen en bra lösning... |
|
|
Problemet löst med uppdaterad Vanos. |
|
|
Hej, vilken åtgärd fick du göra med vanos enheten? Min bil har börjat med att rycka till vid gaspådrag låglast när den är kall, dvs de första minutrarna. Sedan tänds gula oljeschek lampan ibland vid avstäningning av motorn. Olja finns så det är inte orsaken. Rasslar gör den lite, har dock svårt att avgöra om det är ventilerna eller inte. |
|
|
Alla M3:or (E46) går ju kasst när dom är kalla på dellast. Speciellt under tiden då "dammsugaren" under huven trycker in luft för att tända katalysatorn. Det är ganska vanligt att folk tar bort luftpumpen och kodar om så man slipper felkoderna, då kan man få den att gå bättre. Dom flesta vanos fel brukar tända motorlampan då styrsystemet också mäter kamaxelns position och är den inte där den borde så sätter den en felkod. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.