AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.034

Vinande vxl-låda 428i X-drive, normalt?

Har 428i GC aut -15, 4200 mil, i lägre farter hörs växellådan rätt tydligt, mer än motorn, upp till ca 50 knyck. Ingen påtaglig skillnad varm/kall. Passagerare undrar vad det är som viner. Är det normalt? Missljud kan vara svårt att få hjälp med på verkstan. Finns diskussion om små toleranser och tunna oljor på modernare lådor, ger ljud men hur mycket är normalt? Över 50 tar övrigt buller över, bilen är f.ö. rejält bullrig i fart, mer än min förra E91 330d X-drive, bägge på 19". Nästa sulor blir non-RFT.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej det låter sannerligen inte normalt. Min låter absolut ingenting från transmissionen.

1) Är det samma oavsett sommar/vinterdäck?
2) Har du provkört någon annan likadan bil?

-------
//Lövet
Vinandet är klart från transmissionen, inte däckrelaterat. Den skall servas snart så ska BMW titta på det. Vi tidigare försök att få verkstäder engagerade i olika missljud har utbytet inte varit så stort, men får se hur det går den här gången. Upplever annars 4-serien som rätt tunnväggig öht, kan vara del i problematiken. 4-serie är sannolikt bullrigare än 3-serie med tanke på de ramlösa dörrarna, 5-serie är avsevärt tystare.
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Lite kuggvin är oftast inget farligt, om det inte kommer helt plötsligt på en låda som annars varit tyst.

Har dessutom snackat med en akustiker på volvo, som påstod att BMW X-drive är en mardröm för NVH-ingenjörer pga växellådan. Antar att det är fördelningslådan som viner, eftersom de bakhjulsdrivna modellerna skulle vara bättre ur den aspekten.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Återigen. Det viner inte i min. Inte heller i den 320xda jag körde för en tid sedan. Och nej, jag hör inte särskilt dåligt ;-)

-------
//Lövet
Ljudet jag menar är tex när man rattar runt på en parkering, transmissionen hörs tydligt hela tiden, får se vad BMW säger. Haft 2st 330d x-drive innan. de lät inte så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.