AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.625

M2 tanklock

Pelsen
Hur tänkte Bmw vid konstruktionen av tanklocket på M2 an.

Vid tvätt eller regn så ställer sig ett par dl vatten innanför tanklocket.

Borde rimligen varit någon form av dränering...!?
Man häpnar:( Premium?

EB
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Försvinner det inte mellan gångerna det regnar/du tvättar?

Om du kör och svänger lite så borde det väl avlägsnas hyfsat fort.
Verdi
Jag tvättade min i helgen och tankade idag. Inte en droppe vatten där.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Konstruktionen är lite märklig, håller med. Jag tror det är en av många viktkompromisser man gjort på M2.
Är väl bara ett borra ett litet hål vid den lägsta punkten, rostskydda + flytande vax, dona med en "bussning" till det borrade hålet, ordna en lämplig slang o leda ut vattnet under bilen om det upplevs som ett stort problem? Fast, det kan bli jäkligt knepigt att komma åt att få dit allt detta, kanske snudd på omöjligt?
Pelsen
Vatten försvinner ju efter ett tag men de är ju lite synd på nytvättad bil, få sköljvatten ur tanklocket utmed hela bakstycket.
I lands problem..jag vet men störande på ny "premium" bil

@Dawwe, god idé men tycker inte man ska behöva bygga om en relativt ny bil. Särskilt inte som det borde varit gjort från början.

@verdi, borde vara omöjligt och inte få in vatten där när du tvättar bilen, finns ingen som helst tätning i locket. Inte i min i alla fall.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Jag vet inte hur merparten tvättar och skinnar sina bilar, men tvätt och tork innanför tankluckan hör väl till att man gör, likaså i alla dörrkarmar och huvar ;) då slipper man vatten ner på hela bakpartiet samt trösklar mm.
Pelsen
@skorpionen, visst tvättar man enl alla konstens regler. Problemet uppstår ju dessvärre inte enbart vid tvätt utan även när det regnar. Och de vattnet är ju som bekant inte alltid det renaste.
Verdi
Har du en till M2 nu din göttegris! Spec på den??
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

När du kört klart efter regn , så sug upp vattnet med en svamp, så slipper du att det skvalpar över vid nästa körning.... men då är bilen skitig ändå och förmodligen behövs tvättas igen :)

Eller gör som Dawwe föreslår.... känns lite Ronny och Ragge, men vissa fixar sina bilar så !!
Pelsen
@skorpionen, tack för tips...:-)

Men visst borde man inte behöva hålla på så i en bil från -17

Hade en 335 -13 coupé tidigare, den läckte in vatten vid rutan i förardörren när man tvättade den.

Efter tio försök på verkstad och ingen lösning i sikte frågade teknikern om jag hade tvättsvampar hemma...visst svarade jag.

"Bra, då klipper du dessa i lagom längder och stoppar dem emellan gummilisten och rutan, då spänner listen ut mot rutan så kanske läckaget minskar..."

Kanon svarar jag, i en bil tillverkad 2013 fler underbara förslag...:-)
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Pelsen... håller med dig, får ju inte vara så på helt nya bilar.

Den teknikern skulle fått foten.....
Pelsen
Skorpionen, övertygad om att du inte har bekymret på 1M...:-)
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Pelsen.... jag har aldrig kört min 1M i regn , så jag vet faktiskt inte! Som sagt innan , tvättar och torkar jag också ordentligt på samtliga ställen , så om där samlas vatten innanför tankluckan efter tvätt , vet jag inte :)

Gör det de, skulle jag dock inte börjat borra i bilen ..
Precis. Är väl ingen som upplever detta som ett så stort "problem" att det MÅSTE åtgärdas? Jag skulle inte brytt mig jag heller, oavsett om man kör i regn eller inte.
De flesta av er som har en M2 idag kommer ändå inte drabbas av den eventuella rost som kan tänkas komma, ni har säkerligen sålt bilen långt-långt innan :). Det är först när bilarna börjar bli en 10-15 år gamla som detta, kanske-kanske kan bli ett verkligt problem, om nu rosten börjar krypa i skarven (?) på riktigt...
Pelsen
Eller så kan det gå ett par år när gummipackningen till tanklocket börjar bli lite sämre än ny. Då tar vattnet vägen ned till tanken istället.

Å det är ju utmärkt så slipper man vare sig borra eller torka med trasa...

Oavsett är det helt jävla otroligt hur man kan konstruera något sådant på en "premium" bil anno 2017.
Verdi
Ja hur ska det gå... bättre du köper en Toyota.

Jag håller med Verdi. Storm i ett vattenglas? Om detta nu upplevs som ett helt oöverkomligt problem så får man väl sälja bilen snabbt som sören innan den rostar upp helt?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Äh, det är ju roligare att klaga.

Jag slänger in en till. Varför är tanklocket så stort!?!? Tror jag skiter i det här och säljer.
Pelsen
Ändå riktigt kul med lite seriösa inlägg...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.