|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga angående lampor både bak och fram på min e36 compact. Jag kan börja med bak. Jag undrar vad det är för lampa som är längst ner till höger på bilden. [URL=Länk Att den är till bromsljuset vet jag men varför är det en lampa med dubbla stift? Det som är lite konstigt också är att om man tar bort lampan så finns det bara en kontaktyta. Se bild [URL=Länk Sen undrar jag lite om strålkastare. Jag har ju en compact och jag behöver nya strålkastare och när man är inne och tittar på nya så står det ofta att det är ej till compact. Vad är det egentligen för skillnad mot en vanlig e36? | |
|
Blev nåt fel i första inlägget Bild1: Länk Bild2 gick visst inte ladda upp. Hoppas nån förstod hur jag menar ändå |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jodå, båda bilder fungerar fint. Bara skippa det glassiga dagisinterfacet på forumbilder.se och skriv in länken till jpg-bilden rakt av dvs det du kopierar in ska vara typ "http...904.jpg" :-) Bild 1 : Länk Bild 2 : Länk Med största sannolikhet heter lampan du undrar över "P21/5W BAY15d" Men vi behöver nog gå igenom lite lampterminologi. Vi börjar med vad P21W och R5W betyder, eftersom dessa är vanliga. P och R anger formen på glaskroppen (P=Pear, R=Round) 21W och 5W är helt enkelt effekten (mätt i Watt) på lampan Här är exempel på en P21W till vänster och en R5W till höger Länk Men sen har vi massor av olika infästningar, dvs hur vi sätter dit lampan. En vanlig infästning om bilindustrin är bajonettfattningen. Två vanliga typer är BA15s och BAY15d. BA och BAY står för att det är bajonettinfästning. 15 anger bredden på sockeln (i millimeter). s anger att det är en Single Contact (SC) dvs en kontaktpunkt i botten. d anger att det är en Dual Contact (DC) dvs två kontaktpunkter i botten. Här är en BA15s : Länk Här är en BAY15d : Länk Notera att BAY15d (den med två kontaktpunkter i botten) har bajonettpinnarna en aningens offset (olika höjd) jämfört med BA15s. Varför två kontaktpunkter i botten? Den vanligaste användningen är att kunna använda två filament med olika egenskaper, oftast brukar man ha en 21W filament kopplat till ena kontaktpunkten och ett 5W filament kopplat till den andra kontaktpunkten. Man har alltså en 21W och en 5W lampa i en och samma lampa. Så det är därför jag gissar på att den du undrar över är en P21W/5W lampa. Har du tur så brukar det faktiskt stå på lampan (med liten text) så kolla noggrant på lampan. Det är en väääldigt liten bild man får via forumbilder.se men jag tycker man urskilja att det faktiskt står P21W/5W intryckt i plåten snett uppåt till vänster om själva lamphållaren. Eftersom bakstycket verkar vara designat för en lampa två kontaktpunkter (kontaktledningen i botten är offset och så är även spåren för bajonettpinnarna) så är det en sådan du måste montera - även om bara ett filament används. Varför har de gjort så? Någon typ av varianthantering. Man kan se tydligt att de förberett en ledningsdragning för den andra kontaktpunkten men inte satt dit den (troligtvis är allt annat förberett för att kunna använda den). Så vad för varianthantering? Kanske två nivåer av bromsljusintensitet? Kanske använda samma glödlampa till bakljus och bromsljus? Angående varianthantering så kan man hitta liknande på E34'or. Under en viss tid så utrustades E34'or som gick till den nordiska marknaden med en speciell höger bak lyktinsats. De hade hoppat över att borra upp ett uttag (och montera dit ledningsbanor) för dimljuset - allt annat var identiskt. Det var/är vanligt att på den nordiska marknaden så räcker ett dimljus bak. Däremot om E34'an var avsedd för den tyska marknaden så fick den en höger bak lyktinsats med uttag för dimljus (dvs den hade dimljus bak på både höger och vänser sida). |
|
Då är det bara hos mig bilden inte fungerar. Ja det stämmer att det står P21/5W för det uttaget men det är bara P21 som används. Alltså bromsljuset. Känns lite märkligt att man ska använda en 2polig lampa som bara använder 1pol ändå |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Anledningen är en kombination av sockelstandarder samt kostnads- och produktionstekniska optimeringar. |
|
Aha ok. Nån som vet vad det är för skillnader på strålkastare? |
|
|
Halvljus är HB4 (även kallad 9006) och helljus är HB3 (även kallad 9005). Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Det har jag full koll på. Men passar inga andra strålkastare då? | |
| Är det ingen som vet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.