|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag när jag låste upp bilen och öppnade bagageluckan på min 530i -02 Touring så började kompressorn till luftfjädringen att pumpa upp bälgarna tills bilen var ca en decimeter högre än vanligt. Nu är alltså bilen så hög den blir baktill och således stenhård i fjädringen bak. Är detta en konsekvens av trasiga nivåsensorer? Jag har inget felmeddelande på instrumentpanelen men kommer göra en felsökning via OBD2. När jag söker på Google hittar jag inget vidare lätt som verkar relevant, finns det någon här som har erfarenhet om liknande fall och fel? Jag hittade dock en tråd här på samma ämne men utan svar på lösning efter givna tips. | |
| Efter att ha släppt ur all luft i systemet satte jag i säkringarna för kompressorn igen och den satte igång att pumpa. Nu är dock inte bägge sidor helt lika utan höger är något högre. Finns det således någon vänlig skäl med INPA i Göteborgsområdet som kan tänka sig att kolla på min bil? :) Givetvis kommer vi i så fall överens om något via Powerposten! | |
|
Efter att en mycket vänlig herre sträckt ut en hjälpande hand är mitt problem löst, stort tack! Med hjälp av INPA lyckades vi sänka bilen efter det att jag kopplat av batteriet i ca 15 min, vilket bara resulterade i att bilen höjde sig till skyarna vid återkoppling på batteriet. Genomförandet var dock inte glasklart med en del frågetecken kvarstående efter avslutad session. Till en början fungerade det utmärkt och input i INPA gav output på bilen omgående. Men därefter började sakerna trilskas lite. Till en början fick vi inget resultat av inputen i INPA, för att sedan få felmeddelandet "NO SIGNAL FROM CONTROL UNIT" vilket omöjliggjorde vidare justeringar. Efter detta lyste kontrollampan för höjdjusteringen på intrumentpanelen. Men efter en liten paus och bilen avstängd slocknade lampan vid start av bilen och jag måste säga att efter turen hem ser höjden ut att stämma! Kort och gott; problemet löst, men jag är inte helt säker på hur eller varför det blev som det blev. Dock var det väldigt intressant att få hantera programmet och få en inblick i sin bil, det här är ju ett måste få inbitna BMW-ägare! |
|
|
För dem som är intresserade hittade lenwib här på forumet BMW's egna utbildningsmaterial gällande felsökning av deras luftfjädringssystem EHC I & II (I: en axel, II: bägge axlarna). Här kommer länken: Länk Det förklarar bland annat varför som i mitt fall bilen beslöt sig för att höja baken när jag öppnade bagageluckan, mycket god info! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.