AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
780

Spänna styrväxel bmw 530ia-94

Rp
7
Rpetsson
BMVÄ 530ia -94
Volvo 945lt -96
Tjena. Har som sagt en bmw 530 som jag har rattglapp på, läst mig fram att det ska gå att spänna (få bort glappet) via en skruv på styrväxeln. Tänkte höra om någon har utfört detta och har lite tips om hur jag ska gå till väga, vet hur jag ska spänna växeln men fan inte hur jag tar mig dit:P Alla som öppnat huven på en e34 med v8 förstår nog att det är förbannat trångt.... Så någon som har en ide om hur jag ska "komma fram till den" så får ni gärna dela med er.
Läst visssa trådar på forumet men inte fått det riktigt klart för mig hur jag ska gå till väga.
Har kollat styrleder med mera och dom är glappfria.
Mvh
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kolla om du inte kan komma åt från undersidan. Vill minnas jag gjorde det så på min 525.

Sedan är det inte självklart att man lyckas justera styrväxeln så det blir bra.

MEN innan du testar så kolla upp stora muttern runt rattstången inne i kupén ovan pedalerna. Min satt löst och lite åtdragning fixade 90% av glappet på 5 minuter utan svett. Dra inte åt för mycket bara, då kan man inte justera ratten längre... ;-)

// Magnus

rsarits
Du kommer åt underifrån, jag gjorde detta på min 530 -95 (E34) men jag var tvungen att kapa och böja till en ringnyckel för att kunna lossa/dra åt låsmuttern. Skruven funkade med en liten ringnyckel med rätt bits fastsatt i lite vinkel på "U"-sidan
Det var inte lätt, men gick till slut

Lycka till

Micke BMWCS#08121
Rp
7
Rpetsson
BMVÄ 530ia -94
Volvo 945lt -96
Jag provade att dra åt muttern inne i kupen, vart lite bättre man inte nöjd ;)

Jasså så det går underifrån. Trodde det var tvärkört den vägen :P
Men då ska jag prova! Hoppas jag får in mina korvfingrar bara;)
Tack för infon!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Skall man göra jobbet som ni tänkt så måste man vara mycket mycket försiktig när man "spänner". "Spänner" man för mycket är det stor risk att styrsnäckan så småningem går sönder (blir ännu mer glapp).

Har man både ratten och styrstagen monterade på styrsnäckan är det helt omöjligt att känna vad som är rätt spänning när man spänner åt styrsnäckan. Det kan gå bra om man är m-y-c-k-e-t f-ö-r-s-i-k-t-i-g och spänner i små små steg tills man tycker att det blivit tillräckligt glappfritt..

Dessutom måste man veta att det bara är i styrsnäckans läge "rakt fram" som den är helt glappfri. I alla andra lägen glappar styrsnäckan och skall också göra så.

En seriös inställning av styrsnäckan går till på följande sätt:
- montera bort styrstagen och rattaxeln
- leta reda på styrsnäckans läge "rakt fram". Precis där går styrsnäckan litet tyngre. Detta läge kallas för tryckpunkten
- "spänn" åt med skruven till man behöver vrida styrsnäckans "rattaxel" med 120 Ncm över tryckpunkten. Eller med 30-40 Ncm högre moment än utanför tryckpunkten. Mittläget/tryckpunkten (dvs där det går litet trögare) är kanske 1/4-dels rattvarv eller mindre.
- montera tillbaks rattaxel och styrstag
- ställ in styrstagen så att bilen går rakt fram när styrsnäckan är i sitt mittläge/tryckpunkt

Siffrorna i exemplet avser en tidig E24 så man får leta reda på vilka värden som gäller för sin egen bil.

30 Ncm är samma som 0,3 Nm (för er som brukar använda en vanlig momentnyckel) och det är helt omöjligt att känna om både ratt, styrstag och hjul är monterade vid styrsnäckan.

Rp
7
Rpetsson
BMVÄ 530ia -94
Volvo 945lt -96
Ger upp. Försökte hela dagen igår utan framgång. Försökte ta bort generatorn men inte ens den fick jag ner så jag skulle få mer plats.
Hur fan kan BMW sätta v8 i en sådan bil?
Nej nu lämnar jag in den så får dom se om de kan få till det.

// Petsson och Findus :)
rsarits
Jag tog det underifrån, bakom balken
Lätt var det inte, men på något sätt lyckades jag komma åt
Lycka till med bilen!
Rp
7
Rpetsson
BMVÄ 530ia -94
Volvo 945lt -96
Alltså jag har lyckats komma fram till "muttern" men kommer aldrig att få lös den. Får verkligen ingen kraft att dra. Nästan så jag funderar på att släppa på balken så jag kan komma åt och bara släppa på skiten:p
Dra åt ska jag nog kunna göra med allt på plats.

// Petsson och Findus :)
Rp
7
Rpetsson
BMVÄ 530ia -94
Volvo 945lt -96
Har nu lyckats spänna den lite. Men hur mycket är "normalt" att spänna? Känner att jag skulle vilja spänna lite till för att bli helt nöjd. Har kanske skruvat lite mer en ett kvarts varv på justerskruven.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.