|
|
|
|---|---|
|
Länk Hej! Jag har en bmw x5 e70 2009 3.0 d. Jag gjorde en hård högersväng i lite högre hastighet och precis i samband med det gick något sönder. Nu hörs det i princip nästan bara när jag svänger till höger och klonkljudet kommer från vänster fram hjul. Nu har jag hittat vad som släppte. Men vet inte vad det är. Tacksam för svar. | |
|
Nr 4 här, kanske? Krängningshämmarstag, åtminstone. Länk /Lennart |
|
|
Pendelstöd tror jag det heter på svenska. Sitter ihop med krängningshämmaren. lenwib var före... |
|
| Tusen tack. Är det dyrt och få det bytt? | |
| Ville editera mitt inlägg, men ja Lennart exakt, det är fyran och femman som släppt varandra. Är det pendelstöd? Jag kan nada om bilar. | |
|
Beroende på hur lätt det är att komma åt, bör det vara enkel match. Du fixar det själv på parkeringen, i princip. Delen kostar inte mycket och lämnar du bort jobbet, fixar vilken verkstad som helst bytet för en billig peng. Har i o f s dålig koll på priserna, men mer än tusenlappen totalt skulle bara bekräfta mina fördomar om branschen. /Lennart |
|
|
Besiktningen kallar detaljen nog pendelSTAG. Men rimligen kan en verkstad båda benämningarna. /Lennart |
|
|
Jättetack Lennart. Hur menar du att jag kan fixa det själv? det är väl inte bara att försöka dra ihop de på något vis? Tror det behövs nya delar. Ser att det är en spricka på "5;an". |
|
| 4an och 1an har släppt. Nu har jag tittar ordentligt på bilden. | |
|
Jag ser den där markeringen på krängningshämmaren, men trodde det bara var någon ytskada. Om det är en spricka, måste naturligtvis nr 1 också bytas. Då riskerar kostnaden att dra iväg, för det k a n vara marigt att få en ny på plats. Kan inte din bil, men redan utan x-drift kan ett sådant byte kräva en del extra demontering. En viss uppfattning om reservdelskostnaden - och nu talar vi kanske om hämmare plus två stag, nya gummibussningar m m - får du från RealOem (min förra länk). /Lennart |
|
|
Är det bara en spricka i själva krängningshämmaren borde det gå att svetsa den. Pendelstaget bör vara lätt att byta - skiljer nog inte nämnvärt i arbete från mekartipset på E46 som jag la in i "Gör-det-själv" för ett antal år sedan. (kolla mekartipset så ser du hur enkelt jobbet är) En normal verkstad bör klara jobbet snabbt även om de behöver svetsa en spricka i krängningshämmaren. Själva pendelstaget går nog inte på mer än 3-500 kr i Sverige, köper du från tysk näthandlare kan du kanske komma undan med hälften. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hoppas att det går och svetsa igen sprickan, så slipper de plocka isär hela framvagnen och det skulle noga kosta en del. Jag kollar gärna din guide Johan. Tackar för svaren. |
|
|
Här är mekartipset: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan. En fråga, är det farligt att köra så tills jag träffar en mekaniker på tisdag? Tacksam. |
|
|
Det beror nog lite på hur det ser ut i verkligheten...kan staget komma åt t ex. hjulet? Man kan kanske fästa upp staget med ett buntband provisoriskt så det inte tar i någonstans. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Asså skall man "fästa upp staget" som Johan B föreslår så är mitt råd att man helt enjkelt lossar muttern i som håller staget i andra änden o tar bort hela staget. Det kan fortfarande finnas en risk för "oljud" om krängningshämmarens fria ände tar emot något, främst när du svänger kraftigare? Att bytt krängningshämmarstag klarar vem som helst av, om man vill. Det är bland de lättaste jobben, det är lika svårt som att byta hjul, ungefär. Jag har svårt att tro att din krängningshämmare har spruckit i änden, men inget är omöjligt. Skulle det vara spruclet så går det nog att svetsa, frågan är dock inte om man behöver svetsa fast "planbrickor" på båda sidor om sprickan så det håller, lääänge. |
|
|
Visst är det bäst att plocka bort staget helt, men då kan man ju lika gärna byta det när man ändå är där och skruvar... Jobbet är enkelt som redan framgått av mitt mekartips och det "svåraste" brukar vara att demontera det gamla staget, och där är ju redan halva jobbet klart! ;) Men har krängningshämmaren en spricka vid fästhålet behöver man ju givetvis åtgärda den innan man monterar ett nytt stag. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan: Absolut. Men då måste båda hjulen fram hissas upp, så förutom domkraft o fasta nycklar (16 resp 17 mm ?) så behöver man även ha två pallbockar, eller något annat som bilen kan stå på under tiden jobbet göres, för den kan inte bara hänga på domkraften, det vet du och jag, men inte TS kanske? Så även om han bara tar bort staget på ena sidan så måste han ha en pallbock/motsvarande under bilen (på rätt ställe!) för annars kan det bli tråkigt värre... | |
|
Hej! Vara hos en mekaniker och han tyckte att vi skulle byta hela hammaren och stagen. Hammaren kostar ny 17.700:- begagnad runt 5-6K :) ja, det är inte billigt att ligga på topp. Och han sa att jag har Adaptive Drive och det är jättetrångt att komma åt allt och det kommer krävas mycket från hans sida, så det lär också kosta en del. Räknar med att han tar 3-4 tusen för jobbet kanske. Vet ni om Adaptive Drive är samma som Dynamic Drive? Vilka andra begrepp finns det för Adaptive drive? eller vad ingår i begreppet Dynamic Drive? Tacksam |
|
|
Stagen i sig kostar inte mycket Hammaren vet jag inte vad det är men tyska meyle har ett kit som innehåller samtliga armar och stag Länk Skulle tror runt 4K att få det bytt (4 - 5Tim) |
|
|
Menar du krängningshämmaren med "hammaren"? Om du har adaptive drive, så kostar den aktiva krängningshämmaren fläsk: Länk Desto större anledning då att försöka reparera den befintliga. När du skrev "spricka", var sitter den och hur stor är den? Är sprickan i anslutning till fästhålet för staget som går upp till fjäderbenet (där den gick av), går det säkert att svetsa med bra resultat, något som dels besparar dig den svindyra krängninghämmaren och dels ett antal timmars verkstadsarbete, säkerligen kan du spara +20K kr om detta görs. Dock lär inte BMW försöka svetsa, de lär bara vilja byta delar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.