AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.087

Bilbarnstolar i BMW 3- eller 5-serie?

Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Jag önskar några tips ang bilbarnstolar i 3-serien, innan jag går & byter bil (ev. till en 5-Serie).

Finns det någon som lyckats få in 3 st bilbarnstolar i en 3-Serie Touring och fortfarande har kvar en sittplats för en passagerare? Vilka bilbarnstolar har ni i så fall använt?

Jag verkar inte lyckas lösa problemet med de stolar vi har (bakåtvänd Britax Baby-Safe med bas (0 år - 1 år), bakåtvänd Britax Max-Way (1 år - 6 år) samt framåtvänd Britax Kidfix II (4 år - 12 år)

Sedan vet jag inte heller om en 5-serie räcker till för 3 st bilbarnstolar och en passagerare?

Tips emottages tacksamt. :-)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tänkte du på att ha alla 3 stolar i baksätet?
Det tror jag blir lite svårt i 3-serie, kanske i 5-serie.
Du kan ha 2 stolar i baksätet och en i passagerarstolen fram (om man kan endast spänna med bälte) men då får du ingen mer plats för andra passagerare. Ska du ha bilbarnstolen fram så måste du koppla ur och plocka ut airbag i passagerarplatsen.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Man behöver inte koppla ur och plocka ut airbagen, den stängs av med nyckeln.

Men har man skaffat 3 barn får man nog skaffa större bil... 7-sittsig X5?

/Jonas

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
5-serien är inte så mycket större man kan tro. Jag har haft 3-serie och 5-serie med komfortstolar och de tar så mycket plats att jag anser utrymmet i längsled nästan likvärdigt. Bredden och bagaget är främst större i 5-serien.

-------
//Lövet
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja jag såg nu att det var en årsmodell -11 :)
Visa användare
381
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Håller med ovanstående, den största skillnaden mellan 3- och 5-serien är i bagaget, baksätet är dock bättre i femman, bättre benutrymme i framstolen om man som jag har en bakåtvänd Britax Baby-Safe med bas. I F31:an så kunde man med nöd och näppe sitta fram (stolen (sportstolar) fick vara väldigt långt fram), i F11:an så går det utan problem.

Om jag spekulerar med min F11:a (också sportstolar) så kan jag tänka mig att det möjligtvis går att ha dom båda bakåtvända bakom varandra och den framåtvända stolen i mitten (hur det är i säkerhetssynpunkt vet jag inte) och med en passagerare bakom förarstolen. Bara spekulation. Kommer nog snart själv behöva införskaffa en Max-Way.

Med tre barn så hade jag nästan gått ner (upp?) till en 2-serie GT
5-serien erbjuder endast 3cm mer på bredden bak än 3-serien har jag för mig, och löser inte önskemålet om 3 st barnsäten i bredd. Samma gäller X5 vilken knappast är optimal ur krocksäkerhetssynpunkt. Att bygga på höjden istället för på längden är ur många synpunkter inte begåvat. Kom ihåg att barnets halskotpelare tål jämförelsevis lite vilket är viktigt vid framåtvänd placering (utan airbag). 7-serien med sina 154cm i baksätesbredd samt långa huv kan vara ett alternativ. Den har dock inte euroncap-testats, men bör erbjuda rätt bra skydd samt plats (med lite god vilja) för 3 barnstolar i bredd. Knappast en billig lösning dock. Modeller med en tredje sätesrad verkar inte genomtänkta då den tredje raden hamnar i bilens bakre deformationszon.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Tack för all återkoppling. :-)

Min tanke har varit att ha 2 barnstolar bak & 1 fram (samt plats för 1 passagerare bak), då 3 barnstolar på rad i baksätet verkar lite väl optimistiskt. Barnstol i framsätet är inget problem, då jag både har avstängningsbar airbag samt isofix fram.

Dock har jag kommit fram till ungefär det ni nämner i tråden. Jag lånade hem en 5-Serie Touring & insåg att den bara är marginellt bredare än 3-Serien. Dvs den tilltänkta passagerarplatsen i baksätet blev bara marginellt bredare i 5-Serien jmf 3-Serien (som är för trång), med de barnstolar vi äger.

Jag hade annars tänkt köpa en ny 5-Serie Touring, då innestående lagerbilar kampanjas ut inför nya generationen 5-Serie.

Istället löste jag problemet (för tillfället i alla fall) med ny smalare framåtvända stol, samt genom att bälta fast babyskyddet istället för montering med bas. Bältat babyskydd verkar smartare i längden (utrymmesmässigt), då basen inte ligger där & tar plats varje dag.

Dock så lånade jag hem en ny Mercedes E-Klass Kombi och där fanns det faktiskt plats för min ursprungliga breda barnstol bak, tillsammans med babyskydd inkl. bas & 1 passagerare. Så E-Klassen var bredare än 5-Serien & hade fungerat bättre som familjebil. Hur sedan Mersan står sig mot BMW i övrigt har jag inge aning om.

2-Serie Gran Tourer kan fungera (ej provat ännu), men den känns ”lite trist” som BMW. :-)
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Ett alternativ kan vara 3-Serien GT. De är byggda på den förlängda kina versionen och har såldes upp emot dm mer plats i baksätet. Det löser ifs inte bredden.
Det är bredden som behövs dock och 3 Isofix i bredd bak verkar inte finnas hos någon biltillverkare. 3 GT är således inte något alternativ heller. Endast 7 serien, F01, kan till nöds komma ifråga och då utan Isofix-användning bak. Den deformationszonsplacering av barn X5/2 serie Gran Tourer erbjuder är knappast optimal som sagt och X5 uppvisar för övrigt inga euroncap data som övertygar heller.

F01 erbjuds ofta (efter en enorm värdeminskning) till relativt mycket låga priser, men driftskostnaderna kan bli rätt avsevärda. Troligen blir den dock det säkraste/rymligaste alternativet om man ska ha en BMW. Kan inte se hur Mercedes har mer att erbjuda heller.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
@332:
Vem har önskat 3 isofix på bredden i baksätet?
Inte jag i alla fall. :-)
@ Remo:
Nej, det framgår klart att det inte var din tanke att få in 3 barnstolar i bredd bak, idéen var bla min samt andras som jag diskuterat det hela med. Isofix med två barnstolar plus en vuxen bak blir dock även det svårt att få till som jag ser det. Isofix är ju dock inte helt nödvändigt, men ändå blir F01 (om man ska ha BMW) med sin överlägset största bredd, 154 cm, det minst olämpliga. Sedan kan man ju ha olika synpunkter på F01 som sådan.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Nya 5-serien marknadsförs bl.a. på att den klarar tre stolar bak, kanske värt att kolla.

/M

Mina bilar: Länk
Inte din drömbil kanske men i mitt område kör alla familjer med 2+ barn Seat Alhambra. Nu är de väl inga bilentusiaster men småbarnstiden ska väl vara mer praktisk kanske.
Någon som vet vilka 3 stolar som får plats i bredd i G30/G31? Med sina ytterligare 6 cm borde F01 eller G11 ge ännu lite mer plats. 6 cm kan tyckas marginellt, men i detta sammanhang är det ändå rätt mycket då det utgör dubbelt så mycket som skillnaden mellan 3 och 5 serien. Med sitt långa framparti bör, med tanke på de framåtriktade barnens mycket utsatta förutsättningar, de större 7-seriebilarna erbjuda de minst dåliga förutsättningarna, men BMW ger, så vitt jag vet, inga konkreta krockvärden för framåtriktade barn i dessa modeller.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
> Angående att nya 5-Serien marknadsförs att den klarar 3 bilbarnstolar bak:

Jag pratade med en BMW-handlare idag och han sa att nya 520d Touring (G31) inkommer i butik 20/5.

Han sa även att 520d kommer att ha mer utrustning i grundutförande än tidigare, samt att den modellen inledningsvis får ett kampanjpris.

Jag vet inte sanningshalten i detta, men jag ska i alla fall kolla in G31:an och se ifall de lyckats skapa mer utrymme för bilbarnstolar.

Jag tror knappast innermåtten kommer att skilja sig nämnvärt från tidigare modell, men de har kanske lyckats frigöra mer utrymme genom ändrad interiör. (Eller så har BMW bara hittat j*kligt smala barnstolar att marknadsföra baksätet med ;-) )

Hursomhelst värt att kolla upp. :-)
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Baksätet på nya 5-Serien (G30):
(hoppas länken fungerar)

Länk
Skulle ju hjälpa till om BMW tydligt talade om vilka 3 stolar som får plats i bredd på 148cm. Endast ett kvantmekaniskt trolleri får 148 cm att förvandlas till något bredare.
När det gäller att som vuxen sitta bak i en F01 bredvid 2 st Be Safe barnstolar så fungerar det hyggligt enligt min egen erfarenhet, men då får man uppfylla ett normalt BMI, kraftigare personer skulle nog knappast få plats. Att avstå 6 cm vilket blir fallet om man går ner till en G30 tror jag inte många vuxna skulle acceptera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.