AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.255

E39 528i 1998 vevaxelgivare?

Bu
11
Bumme_
528i -98
Hej! Bilen börjar gå dåligt efter en stunds körning hackar och tappar kraft, den blir också svårstartad när den är varm.
Kollade upp felkoden som löd "P1523 A camshaft position actuator signal low bank 1" böt då vevaxelgivaren och den gick bra en halv dag sen började samma problem uppstå igen...

Kollade felkoder igen och nu fick jag "P0340 Camshaft position sensor "A" circuit". Är inte den samma sensor som jag redan böt? Kan tillägga att jag köpte en billigare sensor men nu i efterhand har jag läst att dom kan vara sämre än oem/riktiga.

Läst att det finns 2st sensorer avgas och insug men är inte båda felkoderna från samma sensor?

Ska jag testa köpa en dyrare sensor och hoppas att det kan vara felet?

Är lite ny när det kommer till givare och sånt känner mig helt trött i huvudet efter allt läsande om vevaxelgivare osv, hoppas ni förstår mina frågor Mvh Björn

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var det kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren du bytte?

Du har felkod på kamaxelgivare!

Köp bara OEM-kvalitet (Bosch, VDO-Simens eller "BMW Original") - allt annat brukar vara ett lotteri med många nitlotter...

Så om du bytt kamaxelgivaren och använt en billig givare, kan det vara så enkelt att den är kass redan som ny.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bu
11
Bumme_
528i -98
Oj! Jag måste ha blandat ihop "Cam & Crankshaft" jag köper en bra kamaxelgivare och provar! Tack Johan
Bu
11
Bumme_
528i -98
En till fråga, ser nu att jag köpte en kamaxelgivare men den kopplade jag in som här i klippet

är det fel?
bumme var sitter vevaxelgivaren? ska oxå byta på min e39
Bu
11
Bumme_
528i -98
Vevaxelgivaren sitter som i detta klipp på min 528i 1998

Har nu bytt vev och kamaxelgivare, den startar mycket bättre efter vevgivar bytet men bilen rycker och tappar kraft när man har kört ett tag... ingen som har något annat tips på vad det kan vara för fel??
Ar
51
Arvidarvid
523ia 1998 sedan
Någon som vet vart kamaxelgivare på avgassidan sitter?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Länk

Länk

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Har du gjort ny felkodsavläsning efter bytet och radering av felkod?

FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.