|
|
|
|---|---|
|
Har en x3 från 2006 som gått ca 24 000 mil, väldigt nöjd med den i stort. Men den har börjat rycka / hacka lite vid fullt gaspådrag, framförallt i hastigheten 50-100km (har inte testat så mycket över 100, så det kanske är så där också). Jag tycker att det ev kommit och gått lite sista månaderna, dvs det händer inte alla gånger, men nu på slutet så tycker jag nog det händer alla gånger. Den är nyservad och de bytte flera filter, bl a bränsle och luftfilter, fört tyckte jag att det kanske hjälpte, fick för mig att det försvann, men nu är det tillbaka värre än nånsin (dock inte så jätteilla, man får fokusera på att känna det i regel). Sen har jag efter tips från verkstaden hällt i 2 olika motorrengörnings produkter i tanken, men än så länge utan resultat, har inte riktigt kör upp den 2a tanken än. Det kan vara motorn, men ev även drivlinan. Jag bad mekanikern provköra men han kände inget just då (litar väldigt mycket på dem, ingen märkesverkstad som inte vill veta av problemet), men jag ska dit och be han kolla på det igen snart. Några idéer härifrån? | |
|
Var förbi en verkstad idag som kopplade datorn på den och de hittade en konstig felkod i fördelarlådan om jag förstod det rätt och felkoden var att dåljan var dålig eller liknande, de hade knappt varit med om det tidigare men trodde att det skulle kunna vara att oljenivån är låg eller att den är segflytande eller liknande. De tyckte jag skulle åka till en auktoriserad verkstad och höra, de har även rätt specialolja där om man ska byta. Jag har inte satt min fot på en auk verskstad efter 12 år som BMW ägare, och drar mig lite för det, men antar att jag inte har något val. Har för mig jag läste in en tråd att någon hade bytt olja i fördelarlådan och att ryckningarna vid gaspådrag sedan försvann, kan det verkligen vara så enkelt? |
|
| Fick du rätt på dina ryckningar efter oljebyte i fördelningslådan? Jag har också kraftiga ryckningar i min X3:a vid acceleration vid i stort sett alla hastigheter. | |
|
Jag åkte och köpte endast oljan hos BMW, min vanliga verkstad jag brukar serva bilen kunde byta den, inga konstigheter för dem att göra på just den bilen, ibland kan det vara svårare. Olja hos BMW och arbete på min vanliga verkstad (Torpa Service) tror jag kostade typ 1500.- totalt, varav oljan kostade ca 500. Ja ryckningarna försvann vad jag kunde känna, jag körde den inte så mycket efteråt, men ett par gånger, min fru körde den mest och sen sålde di den och köpte en lite nyare x3 från 2011. Nya ägaren kände heller inget och har inte återkommit till mig om att det rycker. Om jag vore du skulle jag helt klart börja med att byta olja i fördelningslådan. |
|
|
Ok, kanon. Skall byta oljan! Tack för svar! Återkopplar hur det blev för mig sen. |
|
|
Bytte oljan o det blev helt bra! Inga ryckningar alls! Tack för tips o råd! |
|
| Fantastikt bra! Att det är så simpelt att få ordning på något som känns så allvarligt :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.