AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.078

BMW 320 E36-98 Söker originalradio!

al
13
alf108
BMW 320i -97
MGB Roadster -63
BMC Mini Pickup -68
Någon som känner till vilka radio/stereos som erbjöds av BMW-försäljaren 1998? Ska återställa bilen till hur den såg ut när den rullade ut ur bilhallen 1998.

Alfonso
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har -96 års katalog och prislista och där står radiomodellerna inte upptagna i utrustningslistorna. Däremot gör högtalarna det.
676 HiFi högtalarsystem kostade 6737 kr
674 HiFi högtalarsystem Harman Kardon, 10760 kr

Men det var förmodligen fortfarande vanligt att de lämnade bilhallen utan radio och eftermonterades med Blupunkt, Pioneer eller Clarion, eftersom det fortfarande var DIN-standard på radion.

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Jag tror tvärtom, ovanligt att de lämnade hallen/fabriken utan stereo, speciellt om man valt till Hifi eller H/K. Om bilen bara hade standard högtalare så kanske...Kolla upp din bils utrustningslista via chassienr 7 sista och denna Länk

Mina ena beställdes med "S669 Radio BMW Business RDS" samt "S674 Hi-Fi System Harman Kardon", men den har även "S672 CD changer for 6 CDs". Den andra, en "snikig italienare" kom endast med "S687 Radio preparation". Så har du S687 och inget annat med CD/RDS/Radio så kom den endast med standard högtalarna och utan "radio" från fabrik.
Länk

Länk

Du hittar många fler på ebay.de, men de är inte billiga. Är du riktigt kinkig måste du kolla upp via Länk (länken till en M3 Cab tillverkad januari -98, kolla upp din bil via din bils chassienr, dvs återigen de 7 sista i chassienr). Jag skulle håll koll på returbilen.se, inte helt ovanligt att det dyker upp E36 med originalradion kvar, de kostar mellan 100 och 200 kr beroende på om det är "kassett" eller "CD"
But why?
Du vill inte ta chansen och byta till en shysst stereo av iso standard?
Jag delar Alf's åsikt (?). Man vill gärna ha bilen som den kom från fabrik, eller åtminstone med sådan utrustning vilken var möjlig att beställa när den tillverkades. Så satt det en original BMW-radio i den från fabrik, så skulle jag vilja ha en tidsenlig radio om originalet förkommit med tiden.

Min ena som kom utan radio så valde jag att byta ut den "fula moderna" eftermarknadsradion (sliverfärgad!) mot en annan "modern" men bättre färganpassad, med USB & MP3. Den har dock säkert en 5 år på nacken vid det här laget, men den duger Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Till en fin bil skulle jag absolut sträva efter att få en originalradio på plats.
Jag antar att de ofta kan vara låsta, men det går säkert att lösa idag även om koden saknas.

Dawwe, jag tror som du att om de har kostat på extra högtalarsystem så satt det även en originalradio på plats. Men jag vet hur jag resonerade själv på den tiden. Man fick mycket bättre ljud för pengarna med eftermonterade system och på den tiden var de inte alltför plottrigt designade heller.

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Jag har en original rds kassett som jag plockat ur min E36a från 98 samt en cd-växlare också original. Skicka PM om du är intresserad. Finns i Stockholm

/Touchdown Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.