AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
14.800

Trygg Hansa - Höjer premien!

Sida 1 av 2
Fick precis nya försäkringsvilkor där de höjt Zätan med 3000:- på 1 år!

Sinnesjukt.

Ska prata med dem nu och byter bolag om jag måste.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Kolla LF istället, brukar vara billigare..
Tack, det var dom.

TH ska få en chans att behålla mig som kund annars flyttar jag alla mina försäkringar.
Special bil, special försäkring. Sälj skiten;)
Du måste vara med och betala det som andra BMW ägare ställer till med där ute.
Din Zäta ligger väl och skvalpar i samma fack som M3 och de räknas som "busbilar" som oftare är inblandade i incidenter.
På grund av att förarna av dessa bilar har svårt att hålla gaspedalen och kepsen på rätt sida om det normala;;)) ha..ha. Nu skrattar jag ut mig själv. Så lågt.

3000 på ett år är ändå bara 250:- i månaden. Inte mycket att bråka om.

Jag tror också att LF är billigare dessutom ger de återbäring på premien årligen.

Trevlig helg.

EB
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad har du i försäkring innan höjning? BMW originalförsäkring e billigaste bolag på min skruttbil. Då har jag jämfört alla bolag.
Det är inte pengarna, det är principen och kundvården

Gammalt pris = 6642:- per år
Nytt pris = 9945:-

Nu flyttar jag 4 försäkringar till LF istället. TH brydde sig inte.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du är snart tillbaka till TH...;)
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Du har kommit undan för billigt tidigare, det är det som är felet. ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur kan detta förvåna någon numera? Skadestatistiken uppdateras löpande och vid förnyelse så räknas premierna om. Någon belöning för att vara lojal kund finns inte.

-------
//Lövet
Det fanns INGEN motivering.

Det har stulits så mänga Z4 M sa de men NEJ. Det har det inte sa jag. Nej men liknande bilar har stulits var svaret
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så du tror att du vet mer än försäkringsbolaget? Det gör du inte. Personen i kundtjänst vet inte heller. Det gör bara aktuarierna och de pratar inte med kunder.

Försäkringar är tämligen enkelt. Premierna ska överstiga skadekostnaderna. Gör de inte det så höjer man premierna. Då drabbas även du oavsett om du orsakat någon skada eller inte.

Det enda du kan göra är att byta bolag. Kolla runt och ta det billigaste. Villkoren är i princip samma oavsett bolag. Skillnaderna är minimala.

-------
//Lövet
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Råkade ut för samma sak på min 540 men jag upptäckte att det faktiskt var så att när jag slog in en annan likadan bil som min så fick jag ett helt annat pris.
Så jag letade upp typ fem likadana bilar och presenterade detta för TH.
De backade direkt. Med förklaringen att den tariff jag hade fått initialt på bilen hade höjts. Men att bilen hade klassats om. Behövde inte ställa av och hålla på.
Dock när samma sak hände på vår 530 så vägrade de så då bytte jag bolag i tre månader och sen tillbaka så hade jag faktiskt en ännu lägre försäkring.
Det är alltså inte lönsamt att vara trogen. Rådet är att varje år kolla runt på försäkringsbolagen och att man på sitt innevarande bolag inte använder sitt eget regnummer utan en likvärdig bil när man kollar priset.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
M5 E39 tillverkad -98/07, import 2001. Hos Aktsam. Avställd ca 400/mån, påställd ca 1300/mån, M5 E39 tillverkad-00/03, import 2001. Hos Aktsam. Avställd ca 850/mån, påställd ca 1650/mån. Den skillnaden hade de svårt att förklara, mer än att "Ja den ena måste vara för billig?" Men jag gissar på att det inte finns så många M5 E39 tillverkade -98 vilket ger bättre statistik för den årsmodellen, för det är ju bevisligen inte som så att M5 som M5 oavsett årsmodell.
em
906
em3
M3 cab -03
Det verkar slå, blint.

Men i mitt fall är det samma årspremie för m3:an, 2100 per år, för trafikförsäkring! Jag kommer inte att betala mer, den står i larmat garage på tomten, med en annan bil framför de flesta dagar på året. TH har inte ändrat nåt, i mitt fall.

em3
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Välkommen till verkligheten:-)
Bilbränder, rattstölder, skyhög invandring, parallella samhällen, neddragen välfärd,
Vissa förnekar andra inte...

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Phoenix M3: Ett hett tips är Villaägarnas försäkring via Gjensidige. Jag flyttade både villa+hem samt mina bilar till dem nyligen. Sänker årskostnaden med ~5000 kr jämfört med tidigare, trots relativt låga premier redan innan.

/Masten
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det enda som gäller med försäkringar är att ringa runt och jämföra vad de kostar. Även om vissa bolag generellt är dyrare och vissa generellt billigare så beror premien i slutändan på vem du är, var du bor och vilken bil det är.

För mig har Trygg varit bästa alternativet så länge jag har bott där jag bor nu. Överlägset billigast på mina nyare bilar. Men då är jag även helkund som ger 25% på bilarna. Något annat bolag har kunnat matcha någon enstaka bil men inte helheten.

Mina veteraner har jag MHRF försäkrade (Folksam) och det är fickpengar för helförsäkring, men det ställer höga krav på bilen, ägaren, användandet och garaget.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Väntar på att min ska accepteras av MHRF, blir väl ca 2400:- per år då med tillräckligt med PBB (täcker upp till 358K). Så köp en till entusiastbil som är 20+ år Filip! ;)
Precis. Över 20 år så kan man teckna helförsäkring till bra pris. Men försäkringen har en hel del villkor/begränsningar. Tex man "får inte" ta bilen till ICA-Maxi för att handla. Det är OK att åka iväg med bilen till "annan ort", men då skall man ha ordnat säker parkering i förväg, att stå på gatan utanför ett hus eller liknande är nog högst tveksamt. Står man däremot dolt på en innergård eller allra helst i garaget så är det en annan sak. Min E34 är även den entusiast försäkrad, även den försäkrad upp till ca 360' numera (bygger på PBB som Wester nämner). Försäkringsbolaget besiktigar (gäller kanske inte alla bolag iofs) bilen innan försäkringen tecknas, det är en värderingsman som gör detta, de dokumenterar även bilen. Då jag har flera bilar hos samma bolag (dock ej entusiast) vilka kräver besiktning innan försäkring kan tecknas så har jag fått rätt bra kontakt med ena värderingsmannen, faktiskt så bra att när den senaste försäkringen skulle tecknas så ringde han upp o kom på "Ja just det är ju han med de där ovanligt välskötta bilarna" o sade helt sonika "Ja det är väl ingen större ide att jag kommer o tittar, jag vet ju hur dina bilar brukar se ut så.." :D. Han var dock ändå tvungen att komma o titta, för dokumentationens skull.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om bilen är på hemorten måste den stå i ett garage, om du besöker en annan stad över natten står det ingenting om att speciella parkeringsförhållanden. Du får t ex ta bilen till jobbet om syftet är att visa upp den för en kollega. Begränsningen för att få entusiastförsäkra en bil som är mellan 10-20 år (framtida klassiker) är att du har haft en bil som är 20+ år försäkrad i minst ett år. Detta gäller MHRF.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Phoenix:Förstår irritationen av höjningen. Men hur f** har du lyckats ha så liten premie? 9 papp är ju fortfarande väldigt bra pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.