AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.148

Gasspjällsmotorer M5 E61

Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Go Kväll!

Går det att laga/renovera gasspjällsmotorer?
Finns det satser att köpa? Och isf vartifrån?
Vad kostar dom/st?
Svår meckat på egen hand?
Måste något omprogrameras efter demontering/montering?
Finns det någon person eller alternativ firma som hjälper att laga som ni kam rekommendera?
Tack på förhand!

Det går att göra själv:)

Har du fel på dina? Hur märktes det?

Inte så dyrt.

Länk

EB
da
59
danced
m3 e90 -08
m3 e46 cab -01
Jag köpte nyss ett par renoverade utbytes-motorer från Länk bara kört ca 5 timmar sedan bytet i tisdags men funkar klockrent än så länge. Haft bra mailkontakt med Jason under tiden och han lämnar livstidsgaranti på dom! Jag valde att sätta in 200 pund extra för att han skulle skicka ett par direkt, tog tre dagar från betalning till at jag kunde hämta ut dom! Jag har nu skickat över mina gamla och får tillbaka depositionen.

Verkar inte så farligt att mecka dit dom själv men har varken tid, plats eller verktyg så jag lät Motorteknik i Huddinge göra det, 2.5 timmar jobb tog dom, om du nu skulle befinna dig i Stockholm och vill ha hjälp :) Du kan även köpa kittet av Jason och göra jobbet helt själv.

Totalt har jag betalat ca 9k för byte av båda motorerna, som kommer hålla bättre än BMWs egna då jag inte tror att dom uppgraderats sedan bilarna tillverkades, mot ca 35k BMW Bavaria skulle ha :) Har dina inte gett sig än o du vill byta i förebyggande syfte är detta kanske overkill, men ändå!
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Tack för alla goda råd!
Det är på min, det kommer upp en kod på gasspjäll bank 1 som första kod, därefter fler.
DSC ,mm kommer upp.
Men det kommer och går och i samband med start.
Sen stänger man bilen och startar om och allt är ok igen.
Finns det renoveringssatser också?
Är det olika höger vänster?
Måste man göra något efter byte i dator?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Det finns renoveringssater.
I6automotive.co.uk säljer dem bästa med piniongdrev i mässing. Hoppa över de satser med enbart plastdrev och dåliga infästningar till momentaxel.
Det är samma på vä och hö sida. Byt båda vid samma tillfälle så slipper du göra om det längre fram.
Radera felkoder är det ända du behöver göra.

/Scnitzermann
da
59
danced
m3 e90 -08
m3 e46 cab -01
Tänk på att elektroniken kan ge sig i spjällmotorerna om det gått för långt, då blir det lite klurigare om man inte är en fena på lödning :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.