AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.201

Fel olja i motorn! Vad ska jag göra?

Sida 2 av 2
M-Mag
Ant hur kan en kamaxel slitas ner av olja som har bättre smörjegenskaper än en mineralolja?

Det stämmer att en ny olja (syntet eller mineral) kan krypa ur packningarna på en gammal motor. Men det beror på att oljor innehåller "tvättmedel" för att hålla rent i motorn fritt från avlagringar.

Men i det fall du beskriver är det inte packningarna som håller tätt utan gamla avlagringar från gammal skräp olja, och framförallt slav med tidigare oljebyten, bildar dessa tät-skapande egenskaper. Dessa avlagringar kan lossa när somhelst av vilken ny olja somhelst syntet som mineral.

Och du en syntetolja sliter inte mer på kammen än en mineral. Om en olja skulle på motorn så är det isåfall en riktig skit olja typ "Galne Gunnar" eller nåt.

"Din Toyota är inte fantastisk"
M-Mag
På näst sista raden skall det givetvis stå:
Om en olja skulle SLITA på motorn så är det isåfall en riktig skit olja.....osv

"Din Toyota är inte fantastisk"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Om du inte orkar läsa hela tråden har jag klippt ur ett av mina viktigaste inlägg i den:

Som jag skrev innan: en vanlig skröna i verkstadskretsar! (att syntetolja sliter ner kamaxlar mm.)

Jag har tagit upp detta förut, men jag gör det igen.

Anledningen till skrönans uppkomst har en verklighetsanknytning!
Den härstammar från när syntetoljorna var nya och tyvärr inte riktigt färdigutvecklade för marknaden. Då som nu hade syntetoljorna utmärkta smörjegenskaper, MEN de hade problem med att fästa på metallytorna när motorn stängdes av. De rann helt enkelt av metallen och ner i oljetråget. Det gjorde att i startögonblicket, innan oljetrycket kommit upp var det "metall mot metall" på flera ställen i motorn. Det gjorde att framförallt många kamaxlar slets ut i förtid och en hel del totalhaverier uppstod. Genast skyllde man helt riktigt på syntetoljorna, men man trodde felaktigt på att de "rengjorde motorn för bra" och att gamla avlagringar i motorn lossnade och proppade igen kanalerna med utebliven smörjning.
Att syntetoljorna skulle vara mycket mer rengörande i motorn är för övrigt också en skröna eftersom alla "märkesoljor" oavsett om det är mineral eller syntetolja har ungefär lika mycket detergentadditiver som har just den rengörande effekten i oljan. Dessa har funnits i oljorna sedan sent 50-tal!
Nu för tiden har man löst det problemet (vidhäftning vid stillastående motor) med att tillsätta Esterförstärkningar i oljan. Det är långa kolvätemolekyler som skulle kunna liknas vid plastmolekyler. Dessa esterförstärkningar gör att syntetolja har bättre vidhäftingsförmåga än mineraloljor.

Skrönan om att syntetoljor får motorer att börja läcka pga sina rengörande egenskaper (som alla moderna oljor har!) kommer sig av att en del amerikanska bilars motorer hade mycket tvivelaktiga komponenter för att täta ex utgående axeln från motorn på 50-talet. De hade en repstump virad runt axeln i stället för en riktig packbox. När sådana motorer fick en tunnare olja som hade detergentadditiv började det helt enkelt att läcka där!

Ett långt svar, men motorolja är omgärdat av många skrönor och "förstå-sig-påare" som inte har sökt upp riktiga fakta.

Syntetolja är överlägsen mineralolja i alla avseenden utom priset per liter. Dock medger de betydligt längre bytesintervaller än mineralolja så du tjänar ändå på det i längden!

Du kan lugnt slå på syntetolja från någon av de kända tillverkarna!
Undvik dock de tunnaste oljorna (0W-30) om motorn är lite sliten eftersom den oljan är relativt tunn när den är varm. Risk för att den kommer att börja dra olja. Tar du en tjockare syntetolja (ex 5w-50 eller 10w-60) kommer den att vara tjockare än de allra flesta mineraloljorna och delsyntetoljorna när den är varm.

Mvh

Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Ok, det har kommit många bra svar!

Då ska jag alltså tabort packboxen och sätta dit en repstump, ska det vara hampa eller nylon? Nä jag skojjar bara. Det känns tryggt nu iallafall. Kanske man ska ringa en oljetillverkare, inte för att jag inte litar på er utan mer för att det skulle vara intressant att höra vad de säger.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ring statoils serviceavdelning, de var väldigt serviceminded när jag ringde dem för att kolla olika saker om MC-oljor!
Har tyvärr inte deras telnr. men det finns på Statoils bensinstationer!

Annars finns det mycket information på oljebolagens hemsidor. En bra och lättförståelig sida är denna:
Länk

En annan bra sida är denna:
Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.