AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.202

Fel olja i motorn! Vad ska jag göra?

Sida 1 av 2
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Det var lite olja i motorn så tjejen skulle fylla på medans jag jobbade. Lite orolig var jag så jag ringde och frågade vilken olja hon köpt. När hon berättade att det var syntetolja blev jag riktigt orolig! Man har ju läst på forumet att man inte ska blanda mineral och syntet. Jag har alltså syntetolja i motorn. Så frågan är; kommer något att hända eller kan jag köra som vanligt?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kör som vanligt syntetoljan är blandbar med alla oljor.
Delsyntet:) blev det nu.

MVH
Hasso
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Nu blev det lite fel i slutet, jag har mineralolja innan och hon fyllde i ca en (1) liter syntetolja. Anledningen till att jag har mineralolja är att första ägaren hade det(snål).
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Hasso: Är du säker på att det är ok? Skulle jag kunna byta till syntet helt och hållet eller skulle något gå sönder då? Det jag har hört/läst är att gamla avlagringar kan lossna och täppa till oljekanalerna.
M-Mag
Vad är problemet?
Ingenting kan hända, som föregående svar beskriver. syntet är blandbar med mineral olja. Tacka din flickvän istället, hon har gjort dig en tjänst. Lite syntet olja av god kvalitet kan göra vanlig mineral olja lite bättre.
Gå ut och köp blommor till henne.

Och nästa gång du byter olja, köper du syntetolja givetvis.

"Din Toyota är inte fantastisk"
st
3.463
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du kan lungt köra vidare, det är inger problem med lite syntetolja blandat i mineraloljan. I stället är ju bilen förberedd för vintern. Syntetoljan är mycket bättre vid kallstarter!

Mvh, Steaman

Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
-->Merced e bara nyfiken...åkte du 200sx innan?
Tycker att jag känner igen ditt nick ifrån forumet på 200sx.nu!

/Magnus

Beast no.7
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Men jag har hört att någon har fått ett motohaveri pga detta. Det var på BMW-power, kanske något som inte stämmer...

Tack för alla svar, det gick snabbt.

Det låter bra iallafall att det verkar ok, det blir nog en bukett efter jobbet :)
M-Mag
Gamla avlagringar kan lossa av all ny olja. Dessa avlagringar uppstår om man slarvat med oljebytena under lång tid. typ 5000 mil utan byte utan bara fyller på olja. Som gamla kärringar gör på sina Micra, starlet, corsa osv.

Oroa dig icke.

"Din Toyota är inte fantastisk"
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Molund: Jag vet inte om det är mina inlägg som du har sett... Men om du lovar att inte säga det högt så har jag faktiskt funderat på att gå över till 200sx. Fast det kanske blir en Mazda MX-6 istället. En fin BMW kostar så mycket, tyvärr.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oroa dig inte, oljans kvalitet höjdes av syntetoljan!
Man kan aldrig ha "för bra" olja i motorn! Precis som Hasso skriver blandar oljebolagen olja och får delsyntetolja.

Angående lossnande avlagringar, det är inget problem som har med att det är en syntetolja som slogs på. Alla moderna oljor har ungefär samma renanande egenskaper (beror på detergentadditiven = "rengöringsmedel").

Som flera har varit inne på tidigare - byt till syntetolja nästa gång om du vill vara rädd om bilen.

Det är många skrönor som cirkulerar om syntetolja! Använd sökverktyget och skriv in olja, så får du rätt mycket att läsa!

Blommor till tjejen är ingen dum idé men skall hon behöva byta olja för att få det...? ;o)

Mvh
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Nja det behövs inte... Men det är så att hon använder min BMW hela tiden och jag får ta hennes Golf :(. Jag måste lära mig att säga nej.

Ganska pinsamt igårkväll när jag skulle hem från jobbet, när bilen (Golfen) äntligen startar kommer jag ca 1 meter innan den dör, nöter lite till så att en startar för att dö en bit ut på gatan. Fast jag kom hem. Ska tillägga att jag inte hade någon jacka så jag ville inte gå.
-RW-
Merced// jag kan förstå att du känner dig lite orolig, själv hade jag en 520-90 som jag blandade, motorn pajade efter d. Och många nämnde just att jag hade hält i syntetolja. Det sägs att rensar kanalerna och på så sätt(har man lika otur som mig) kan det sluta med motorhaveri.

MVH
Adrian
calon
hej du smorde!!!
Du behöver nog inte oroa dej,för alla motoroljor
syntet som mineral,går att blanda.
DÄREMOT!!
Så har en syntet olja en TUNNARE men STARKARE
smörjfilm.
Dvs:man kan få lite oljud ifrån kam/vippor
på en M20 motor.

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Relaxa Merced, ingat kommer att hända.
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Har man mineralolja ska man inte byta till helsyntet, man ska bara köra på halv syntet!!!!!!!

Axel
Skitsnack,kör på helsyntet.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enda anledningen att inte välja syntetolja är om man inte har råd!
Men det lönar sig ändå ekonomiskt eftersom bytesintervallen kan förlängas!

Mvh
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Glid förbi Malmskillnadsgatan ikväll och betala en femhundring så får du nog det mesta ursuget. Usch!

MVH
SnuskKjelle
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Skitsnack är det inte!
På min förra bil så började den helt plötsligt dricka olja när jag bytte till Helsyntet.
Bytesintervaller ska aldrig förlängas.
ant
vad jag har hört så kan ett byte från mineral till helsyntet få oljan att börja krypa ur packningar och packboxar.. inte så kul..

til min gamla ford fick jag rådet att bara köra med mineralolja, jag köpte ok´s billigaste olja (150 spänn kostade det för ett oljebyte 200 med filter..)
anledningen till att jag skulle använda mineralolja var att kamaxeln skulle ätas ner annars.. men så är ju dom flesta gamla fordar kamaxelsvarvar också...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.