AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.620

Var har alla äldre Bmw bilar tagit vägen?

Sida 1 av 2
Sitter och kikar på blocket efter sommar bil som kan tänkas köpas i framtiden, efter jag kikat runt på diverse gti bilar, kom jag att tänka på att jag alltid velat äga en bmw.
Sökte efter bmw 540 modell e34, inte en bil i hela sverige, sökte efter andra e34or med mindre motor och märkte ganska snart att det knappt finns några e34or till salu.
Försökte söka efter den nyare e39:a, nope fanns knappt inga heller.
Tappade hoppet om att äga en 5 serie och sökte efter e36:or 325/328 coupe, hittade en 328 i som kunde va av intresse men den fanns i fel ände i sverige och när det bara finns en har man inget att jämföra med.
Kollade på e46 330ci och inte äns den modellen fanns det mycket stt välja på.

Vet att att när jag fyllde 18 för fyra år sen, när man surfade på blocket och dagdrömmde om en fin sommar bil, så vet jag att det fanns ett bra mycket större utbud av dessa bilar jag nämnt.
Vet att jag till exempel satt och kikade på flera 540 e34or.
Lite ot men jag har även sett att volvo 740 och 940 börjar bli allt mer sällsynta på blocket.

Var har alla gammla bmw bilar tagit vägen? Sönder körda av ungdomar och dom som finns kvar hålls hårt av sina ägare?
Vad får man ge för dessa bilar?

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Många utav dom bilarna tycker jag verkar annonseras på Facebook i diverse BMW köp/sälj grupper istället för blocket så du borde kanske slänga ett öga där.
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Dom finns på FB. Med kapad fjädring och raka rör :(

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är väl också så att de äldre generationerna som E36/E34 och tidigare är så gamla att det blivit en allt tydligare distinktion där det finns vrak för småpengar (och de försvinner i takt med att nån köper dem för småpengar och inte har råd att laga när något går sönder) eller välvårdade exemplar till betydligt högre peng. Det finare exemplaren kanske inte säljs via blocket utan andra kanaler.

Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jag tror det är mer trendigt med gamla BMW nu än för ett par år sedan, fixa ett schysst utseende och hålla efter putsen. Förr ville man kanske bara åt effekten och rwd mer än att det var en livsstil så då bytte man oftare. Sedan finns de ju självklart mindre bilar nu än för några år sedan av dessa modeller då de skrotas eller finare exemplar även exporteras ut ur landet, vet att min gamla 540i/6 E39 har gått till Litauen.

Kolla BMW Marknaden ! och BMW Marknaden på facebook, ena är med !. Det är de största och sedan brukar det finnas en för varje modell, exempelvis BMW E34 köp och sälj.

Ska man fynda på blocket är bevakning med notiser i telefonen ett tips och sedan ha pengar redo och åka direkt när det dyker upp något vettigt. För de vettiga som kommer ut försvinner fort.

En hel del bilar byggs det ju banbilar av också, se bara på Gatebil hur många BMW från den tidsåldern det är som rullar bana.
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Jag tror att det här inte bara gäller BMW, utan alla roliga bilar före 1995. Det känns som om den öppna marknaden i Sverige slutat existera. Visst, entusiastbilar har blivit dyrare, men det finns ju inget att köpa även om man har pengar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad mer exakt är det för bilar ni letar och till vilka pengar?

Beskriv gärna en typisk modell, era krav samt vad ni är beredd att betala för den så kan vi se om marknaden är obefintlig eller om det är något annat som är fel.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Ett tips är att inte ens bevakning på Blocket hjälper. Vill man ha något så gäller det att kolla många gånger om dagen (kanske en/timme minst, framför allt storhelger). Själv letade jag efter en e30 coupe. Enda kraven jag hade vara att det skulle vara en coupe, komplett inredning och väldigt lite rost. Efter ca 2 månader hittade jag en 318i som legat ute i 8 minuter. Åkte dit och kollade på den direkt och la handpenning. Säljaren sa att många hört av sig på den timmen som det tog för mig att komma och kolla på den. Och den var väldigt fin! Lycka till med era bilköp!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det löser du genom att slå på push-bevakning i Blocketappen. Får du pushmeddelande samma minut som annonserna kommer ut.

-------
//Lövet
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Fast bara det faktum att man måste bevaka Blocket varje timme och ringa omedelbart visar ju att marknaden inte fungerar. Det är ett symptom på att det finns för få bilar tillgängliga och att säljaren begär för lågt pris.

Konstigt nog verkar marknaden för amerikanska entusiastbilar fungera. En kompis letar Mustang 60-tal och han kan i lugn och ro åka och titta på bilar, fundera och diskutera priset med säljaren.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Östra Aros: Jag tror jänkarna har en bredare prisbild där det finns mer utrymme för förhandling.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad menar du? Att bilarna säljs omgående visar ju på exakt att marknaden fungerar, inte tvärtom. Att muskeljänkare ligger kvar månad efter månad är ju inte så konstigt eftersom de säljarna tror att vilken rosthög som helst är värd en förmögenhet bara den kommer från 60 talet ;-)

-------
//Lövet
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kan säga att push och blocket verkar inte funka på min iphone. Push är aktiverat men det tar allt från 10 min till 3 timmar innan jag får info om annonser. E30 är en bil som har varit billig men stigit i pris en hel del. Många säljare har nog inte hängt med riktigt vad deras bilar är värda. Samtidigt gäller det att veta vad man köper. Man vill ju inte betala 50000kr för en rosthög.
Ligger en fin röd e36 ute på blocket ej svensk reggad:(
Länk
hur vet jag att denna inte är nån fifflar bil och hur går man till väga för att svensk regga den.
Grelle då jag inte hittar något på blocket så är det svårt att veta priset men jag skulle kunna betala 60k för en e36 med m paket minst en 325 eller 328 om den vore fin, men det känns nästan som att det inte räcker då efterfrågan är så stor och modellen börjar bli allt mer ovanlig.
Min fd 318 E36 är numera reggad på en Audi A4 från 2014.
Min fd 328 E36 (underbar bil!) hade senast jag kollade 17 ägare (jag var 4:e ägaren) och var avställd sedan två år tillbaka.

En kompis lämnade nyligen in sin långmilade 320 E46 -02 på skroten då rosten (och div elfel) hade tagit ett alltför stort grepp om den bilen.

Tror man får kolla på cabbar och kanske M-modellerna om man skall hitta välskötta bilar av dessa modeller.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Banankaka, exakta priser kan inte jag heller. Men jag ville bara säkra mig att du inte trodde de kostade 25' för ett dugligt ex och därför var besviken att du inte hittade något.

Min gamla 323i -96 är sedan 2015 ersatt av en Peugeot... när den såldes av mig 2007 var den i fint skick, 15000 mil och värd 55'. Men 10 år har gått sedan dess och mycket har nog hänt.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Det som hände med E28, E30, E34, E36 och många E39 nu är att de har körts sönder som vinter-/sladdbilar, turbokonverterats eller använts som donatorbilar för att plocka drivlinan till en Volvo 740.

Nu när det finns få kvar går priserna upp på de få vettiga som finns kvar.

Av mina 6st E34 jag ägt finns endast 2st kvar, och det är mina två gamla M5.
Man undrar ju just hur mycket priserna går upp, kanske bättre att köpa en e90 istället.
Får skynda mig innan nästa generation med ungdomar kör bilen i graven.
Det är inga problem att hitta bilar. Blocket är dock dåligt ställe att leta på. Var aktiv i diverse facebookgrupper och i BMW klubben så ordnar det sig. E90 mot klassiska BMW säg att du skämtar?

Personligen är jag måttligt intresserad av yngre BMW. E34 är det som gäller:).

Av alla E34 jag haft är det endast en som inte klarat sig (räknar inte dom två jag skrotat:).

Stephan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.