|
|
|
|---|---|
|
Hej Tittar på en 335 xi M-Sport E92 men har hört att eftersom jag kör max 600 mil per år och alltid väldigt korta sträckor så kommer turbon inte må så bra av att aldrig få användas i princip. Stämmer detta? Sen är ju frågan om någon har förslag eller synpunker på vad man ska tänka på när man kör så lite som jag ändå gör om man har en sådan 335:a och vad som kan gå sönder av en sådan körning? Tacksam för att tankar och idéer och tips | |
|
Det finns stor risk att du får problem med vevhusventilationen. Den geggan heltenkelt igen. Symptom är att bilen börjar dra onormalt mycket olja, VM |
|
|
600 mil per år är inte ett problem i sig, det är hur långa varje körning är som är viktigt. Hur långt kör du i genomsnitt varje gång du använder bilen? ------- //Lövet |
|
|
Turbon snurrar oavsett om du gasar fullt eller "fin-kör", så det finns inget samband mellan kort körsträcka och snabbt slitage på turboaggregatet, snarare tvärtom - lite körning ger litet slitage... Det kan vara vettigt att göra ett oljebyte varje år trots kort körsträcka, då oljan förorenas med bränsle och vatten från förbränningen = oljan slits när den är smutsig även om du kör kort sträcka per år. Stödladda även batteriet med en bra batteriladdare en gång i månaden eller så under minst ett dygn åt gången, då kommer batteriet inte att haverera i förtid. Batterier som får stå under 12,4V i laddning börjar sulfatera (förstöra sig själva) och desto längre tid och lägre laddningen är under 12,4V desto allvarligare blir sulfateringen. Står de för länge med sulfatering tappar de kapacitet permanent och i värsta fall blir de helt oanvändbara. Laddar man regelbundet och sulfateringen inte är för allvarlig, kan laddningen bryta och återställa sulfateringen så batteriet får tillbaka sin kapacitet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör ungefär 5 kilometer till jobbet och sen hem. Så väldigt korta sträckor. Fick lite skäll av BMW i Borås för jag hade kört 500 sträckor kortare än 5 kilometer sist jag servade min bil :) |
|
|
Tips: Länk ;) Det är en BMW med rak sexa och 300+ hk, hitta någon helg med fin fint väder och bara njut. Behöver inte köra som en huligan och dra den till rött på varje växel heller för att få smilbanden att gå upp i en sådan bil. :) On topic: 5 km kommer knappas vätskorna upp i temp ens? Nja, men som sagt, ta någon längre tur ibland så alla vätskor kommer upp i temp och cirkulerar ordentligt. |
|
|
Det ska du ha ;-) Skaffa en cykel eller sunkbil för de sträckorna, det här kommer inte funka bra i längden. ------- //Lövet |
|
|
Som redan nämnts så kommer turbon/a? (N54/55?) klara sig fint. Det är motorn i övrigt som inte kommer må lika bra. Gå på vad @Johan B skriver samt det @P-OA nämner. En längre tur i veckan så alla vätskor får komma upp i korrekt arbetstemperatur över en längre tid. Det man kanske inte tänker på är ju att alla andra rörliga komponenter inte får röra sig som tex bromsar. De kommer ju kärva ihop om de inte används tillräckligt. En kollega som har din körcykel fick byta ALLT i bromsväg bak samt hjullager och bakaxelklumpen på sin MB då han körde så det nästan tog eld i bromsarna bak. Citat: Jag förstod ju att det gick lite tungt när när bilen växlade ned ett par växlar på motorvägen... // Jonas |
|
| Gå eller cykla va faen, vilken lyx att ha så nära till jobbet. | |
|
Köp en Tesla eller en 330e och kör på el till och från jobbet. En elmotor kan du köra hur lite som helst per tillfälle utan att den pajar i motorn. |
|
|
Jag har en Mazda MX-5. Att åka och tvätta blir ofta en 5-milarunda. Du borde tänka likadant. Hitta en trevlig väg och Njut lite av din bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.