|
|
|
|---|---|
|
När jag startar kärran när den är varm så varvar den till och släpper några avgassmällar. Trevligt förvisso, men ofta lämpar det sig inte... Ni som har tex M140i eller M240i, gör era kärror likadant? Går det att stänga av detta? Optimalt vore ju om den gjorde så här i SPORT och SPORT+ läge, men startade normalt i COMFORT... | |
|
Min startar också med att varva lite. Tänker inte på den numera men lite ovant var det i början. Men när ställer detta till problem för dig? __________ Mvh Grelle |
|
|
Problem är det väl inte riktigt, men grannarna tycker inte det är så kul vissa tidpunkter. Fått syrliga kommentarer: "Måste du hålla ner gasen när du startar?" Parkeringsgarage är ett annat tillfälle... Som sagt, oftast är det trevligt, men vore nice att kunna välja... |
|
| Är det mycket värre i Sport+? Funderar på om en ventil kan ha fastnat i öppet läge. Är ju sjukt tamt ljud i comfort-läget (vilket det ska vara) | |
|
Ingen skillnad alls vid uppstart. Vrålar likadant i alla lägen... Bara skillnad när man kör. |
|
|
Kollat i avgasrören om klaffarna är öppna eller stängda när du startar i comfortläge? |
|
|
Man kan väl inte välja läge eftersom bilen alltid startar i comfort? Men att det låter så mycket att grannarna säger till låter konstigt, men det kanske det gör. __________ Mvh Grelle |
|
| Grelle: Kan du inte trycka på start utan att starta motorn, ändra till Sport+ och sen starta bilen? | |
|
Då vill du inte starta min m235. Catless DP och catback utan ljuddämpare. Men mina grannar är vana att alla mina bilar låtit. |
|
| Skit i grannarna säger jag. Bara för att deras 1,6 drive-V60 inte låter skoj.... Jävla grannar. | |
|
Märkligt att det sker när kärran är varm. För annars har ju bilarna en tendens att starta på högre varvtal vid kallstart för att snabbare komma upp i temp och därmed lura EU-cykeln på några gram utsläpp... |
|
|
Den lite högre kalltomgången och sneda tändningen har till syfte att tända upp kattarna och däremed som du säger få lägre emissioner, och har egentligen inget med motortemp att göra. Lite ot bara. |
|
|
Det är ju inte att den startar upp med lite högre varvtal, det är som att hålla halvgas och starta... Bara vrålar till (När den är varm) När den är kall så startar den med lite högre tomgång men utan "vrålet". |
|
Verdi |
Är det inte N55:an i X4 40i? M2:an låter ju rätt högt på kallstart men inte när den är varm och absolut inga knallar. |
|
Har inte alla 40i B58:an? Men låter ju märkligt att den skulle uppföra sig så varm. Spännande! |
|
|
Måste ju vara en programmeringsgrej BMW gjort. Den låter ju inget när start/stop startar upp bilen vid ett rödljus tex... |
|
|
kallstart går att programmera bort. flera som gjort det i usa. |
|
| Mjukvara det ska låta häftigt vid start. Porsche som började med det :-) | |
|
Det går väl knappast att starta bilen i sport eller sport+? Den startar väl alltid i comfort-läget? Instämmer med kamel för övrigt, det lär vara en programmeringsgrej. Ni som hade tex E28:or och E30 från 1980-talet minns säkert att dessa gjorde likadant, varvade upp lite aggressivt under ca 1 sekund för att liksom "hosta igång", det var en kallstartsventil som öppnade lite extra, och det var rätt charmigt tycker jag. |
|
|
Kallstart låter den underbart, bluddrar så fint så :) Varm = vrål... Jodå, går att ställa in alla lägen innan start, dock hjälper inget mot vrålet. |
|
| Länk. Härligt ljud men att grannar störs av det lilla :-( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.