|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Nej jag håller inte med Wester alls. Entusiast bilarna är de som säljs "som sista utväg", iaf om man har normal ekonomi. Motorstarkare bruksigare bilar med högre driftkostnader lär vara de man gör av med sig först. | |
| E39 M5 är för gammal för att påverkas av "ränteläget" i större utsträckning. Snackar vi F10 M5 så absolut. Men visst kommer det finnas såna som köpt sin bil för lånade pengar o måste "rea" bort den, men de bilarna brukar inte vara "entusiast ägda" | |
|
Oavsett, bör sådant som säljs via KF vara avsevärt billigare än om man skulle köpt samma sak via t ex. handlare. Detta då alla former av garantier/konsumentköpskydd saknas och ofta är varorna i sämre skick än normalt då de ägts av personer med vacklande ekonomi (mycket stor risk att underhåll och reparationer är eftersatta!)! Ovanstående resonemang är generellt applicerade och givetvis kan man hitta enstaka "guldkorn" hos KF:s auktioner men de utgör nog tyvärr undantagen - så prisbilden bör generellt vara väldigt "gynnsam" om det skall löna sig att köpa av dem. Det kan iofs. dyka upp något "unikt" hos dem, något som inte finns att köpa någon annanstans - och då kan ju det vara intressant för någon som vill ha just den unika varan - men i detta fallet lär det finnas relativt gott om alternativ på "öppna marknaden"... Så ha det i bakhuvudet och gör en grundlig undersökning av köpobjektet i fråga innan bud läggs. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Precis. Bilar via KF lär ju knappast ha varit entusiastägda? Förmodligen nån som köpt för lånade pengar, dvs man har precis haft råd att köpa bilen men att sköta den blir värre? Dessa "lik" kan man säkert få "billigt"? Jag tycker inte att bilen i tråden var ett "bra köp" för 220'. Historiken är körd, men bilen som sådan kan vara helt OK. Däremot behöver den inte vara ett dåligt köp om man ser det på lite längre sikt, säg 5 år. Modellen är ovanlig, tillgången högst begränsad. Priserna lär traska uppåt för de fin-fina exemplaren, vilket gör att även liken följer med, om än på behörigt avstånd? Nu tror jag att bilen i tråden kommer komma ut till försäljning igen inom 6 mån. Förmodligen har man fixat till de optiska bristerna, och även justerat upp priset. Personligen gillar jag M5 E61 starkt, det enda den faller på är SMG, hade den funnits med manuell låda så hade jag förmodligen köpt en för "länge" sedan, men som de flesta vet så fanns E61 aldrig som manuell, det var bara E60 som fick den manuella 6-växlade lådan :(. |
|
|
Ja, det är inte ovanligt att skumrask-handlare köper upp risiga bilar billigt av bland annat KF och sedan "sminkar upp liken" innan de säljs vidare... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Vi får se hur det artar sig när räntan går upp Dawwe. ;) |
|
Ja men en sak är säker: gamla E39 eller äldre i "entusiast" skick kommer inte påverkas nämnvärt, om alls. Nyare "konsumtionsbilar" kommer säker påverkas till viss del. E39 kommer hålla värdet bra, därmed inte sagt att det är lättsålda. Men som alltid så kommer det finnas de som är tvingade att sälja, o det är då man kan fynda, o göra en rejäl hacka några år senare. M5 E39 var som billigast ca 2014 om man ser till pris kontra skick, sedan dess har priserna gått upp o skicket gått ner. Om man 2014 fick en fin-fin bil för säg 110´ så får man idag ge runt 150' för en bil i samma/liknande skick. E36 är en annan historia, där har priserna redan börjat gå upp, o är en av de modeller som kommer att fortsätta öka i värde, hur snabbt o hur mycket är en annan fråga. Men jag tror inte att E36 kommer upp till E30 nivåer, även om enstaka super-lågmilare kan komma att kosta över 100' € längre fram, säg om 10 år. Jag tror mer på ett generellt pris kring 20-30' € för fin-fina bilar inom de närmsta 3-4 åren, helt oberoende av ränteläget. Jag är tveksam till att ett ränteläge på säg kring 6-7% skulle göra någon skillnad alls, snackar vi 20-30% i ränta ja då lär många bli tvungna att göra sig av med sina "högt belånade bilar", läge för Dawwe att köpa :D. Så länge man är oberoende av ränteläget så finns det inget att oroa sig för, har man däremot lånat fläsk till sin bil så förstår jag oron. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Du är partisk Dawwe, det är tydligt att priserna har stuckit iväg för tidigt. E9X M3 har gått upp i pris likt Z4 M och dom har knappt kommit till den åldern än så det borde öka i värde, sen har vi E6X M5. 1M är ett undantag för det är en så pass ovanlig modell. Nu är dessa lite nyare modeller än E39 M5 och E46 M3, men de stack iväg i pris för tidigt dom med. Om de sen kommer ligga kvar på samma pris vid högre ränta visar sig, en sak som är säker är att de inte gick upp i pris av "naturliga" skäl (ålder/ovanliga). Kolla bara på huspriserna och säg att det inte har med räntan att göra och det smittar av sig på andra delar. |
|
Det som hänt är att det har "försvunnit" en del M5 E39 (stulna, skrotade whatever). Hur många E39 M5 finns det kvar i Sverige? Under 500? Hur många av dessa är "belånade"? Jag gissar att det inte är sååå många. Så de flesta är "färdigbetalda" o ägda av ägare som inte gjort bort sig helt ekonomiskt. De som säljs är ofta bilar vilka någon har ägt "en kort tid" eller så är historiken oklar eller whatever. Med andra ord bilar som kanske inte är riktigt intressanta för den mer entusiastiska ägaren. De mer entusiastiska bilarna med rimlig historik och gott skick brukar det begäras mellan 130-160' för, o ännu finare 200' eller mer. Begärs. De mindre fina dras oxå med, det är de som ägs av de som inte tar hand om bilen som det är tänkt. Resten är upp till spekulanten, köpa den där halvskumma för ca 100' o lägga ner 50-100' för att "få den i skick", men fortfarande med allt det andra som inte går att "tvätta bort" som tex oklar historik. Eller så slantar man upp betydligt mer, får en bil med rimlig historik och i bra eller kanske till o med utmärkt skick. Jag vet vilket som blir billigast o bäst, den dyrare bilen. Ja om man nu inte tänkt o äga bilen en sommar o sen sälja, för att man egentligen inte har råd. Du kan inte jämföra en 200' kronors bil med ett hus där man lånat 3-4 mille, den jämförelsen är haltande. Skall du göra den jämförelsen så gör det med en ny bil där någon tok lånat till bilen, fast han inte har råd, o blir således tvungen att sälja pga att räntan drar iväg. Den genomsnittlige M5 E39 ägaren tror jag inte sitter i den sitsen, 200' är inte mycket pengar idag. Har man en bra bil så vet man vad den är värd o säljer den inte om man absolut inte måste. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Grundproblemet är att många belånar huset extra för att räntan är väldigt låg och på så sätt bekostar en extrabil som egentligen inte behövs. I en perfekt värld finns det bara bilentusiaster som är ekonomiskt oberoende. I verkligheten kommer familj och hus i vägen för bildrömmarna. Sen blir räntan låg och då ser man sin chans, i mina ögon är man inte mindre bilentusiast bara för att man måste låna till sin bil bara att man har haft andra prioriteringar. Som sagt, vi får se hur det artar sig. |
| Ja men jag tror det är väldigt få som belånat huset för att köpa en gammal sketen M5 E39, man vill nog köpa nåt betydligt häftigare o mer "extrabil" betonat, typ en motrostarj cab eller nån kupé. De som, förmodligen, har M5 E39 med lån är lite yngre förmågor som kanske har råd egentligen men orkar inte "spara ihop" pengarna utan lånar o sen får det bli som det bli. Och eftersom de vill köpa bil "nu o med en gång" (?) så drivs priserna upp, främst hos handlare som har möjligheten att hjälpa med finansiering. Dock är det sällan man hittar bilar i "entusiast" skick hos dessa handlare, utan snarare mer eller mindre "tillfixade" bilar. När dessa bilar är borta (skrotade, kraschade whatever) så blir den nya "lägsta ribban" dagens fina bilar vilka ägs av ägare som inte är tvungna att sälja egentligen, kika bara på annonsen på den vita E39 M5 som kom in idag. Priset är högt, skicket vet jag inget om, men den ser bra ut på bild iaf. Jag är tämligen övertygad om att den kommer kunna säljas för 150' iaf, inte idag och inte imorgon heller, men ger man det tid så... | |
|
Denna m5 e61 har dykt upp på mitt jobb nu och ser allmänt ledsen ut. Har fått kontaktuppgifterna till ansvarig handläggare på trygg hansa som löst in bilen efter stöld. Nycklar funkar inte, startspärren är aktiverad troligtvis, kåpor saknas till boxen för styrenheterna, ser ut som någon vart där och rotat. Fel hjul monterade, inga reg plåtar, ombyggt avgas, men annars såg den fin ut. Har ej hunnit hissa upp den osv. Ska gå igenom den närmare och lägga ett bud. Vad är en sån värd i detta skick, ostartad? Ska försöka få igång den så man vet att maskinen är frisk. Kanske räddar denna touring återstår att se... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.