|
|
|
|---|---|
| Vad är det för skillnad på en topp med artikelnummer 1277753 kontra en 1277731? Enligt RealOEM har jag "753", undrar om denna går ersätta med "731"? | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har ingen bra förklaring till varför det står "753" i ETK. Men det är en "731" topp du har. Om du tittar på din topp precis under ventilkåpan där vevhusventilationen i insuget sitter (ungefär mitt på toppen på insugssidan) så kommer du att se att det faktiskt står "1 277 731" på din originaltopp. Se bild nedan Länk Det finns i princip 3 moderna M20-toppar, alla särskiljs genom de tre sista siffrorna ingjutna i toppen. == 731 == Den som sitter i din bil och även i min E30 323i -85. Denna topp användes på både M20B20 och M20B23. == 885 == Toppen som användes på M20B25 samt Super-Etan. == 200 === Föregångaren till 731-toppen, men nu snackar man 70-talet (E12,E21). Användes dock på tidiga E30 323i typ före 1984. Användes även på Etan. |
|
Tack slangen! När vi ändå pratar toppar. Jag ska byta ut min spruckna topp mot ett komplett nyrenoverat exemplar. Vad behöver jag i packningsväg förutom en ventilkåpspackning och en topplockspackning? Har sett att det finns stora "packningssatser", behövs det verkligen? Ska självklart också byta kamrem i samma veva, men är det något mer som kan vara lämpligt att byta när allt ändå är nerplockat? |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu frihjular jag här och tar direkt från huvudet on the spot, så kommer att missa en hel del... Med komplett renoverat exemplar utgår jag ifrån att ventiltätningarna är nya. Men sedan brukar det inte ingå så mycket mera i en nyrenoverad topp. Lämpligt med ny o-ring och packboxen för främre delen av kamaxeln. Lämpligt (ett måste om din nya topp inte har det) med ny packning för vattenuttaget där bak. Lämpligt (ett måste om din nya topp inte har det) med ny packning för termostathuset. Nya insugspackningar. Nya o-ringar för röret för vevhusventilationen. Nya grenrörspackningar. Nya slangar för vevhusventilationen (de brukar vara riktigt murkna men är de i riktigt fint skick så behöver du såklart inte byta dessa). Nya halvmånegummipluggarna i änden på varje vipparmsaxel. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.