|
|
|
|---|---|
|
Hallå! haft problem med att bromsen legat på på mitt högra bakdäck som har blivit varmt och ibland så har det blivit så hela bilen har vibrerat när jag kör i motorvägsfart. Nu när jag bytte till sommardäck så passade jag på att försöka se om det gick att motionera kolven lite och försöka göra rent och fint där beläggen löper men det känns som att grejerna sjunger på sista versen, Tänkte därför byta oket istället då det inte såg ut att vara så farligt dyrt heller men tänkte höra mig för om lite tips, för det första antar jag att jag borde byta på båda bakdäck samtidigt ? behöver jag bry mig något om bromsarna på framdäcken (dom såg allmänt fräscha ut) ? vad bör bytas samtidigt med tanke på bilens ålder "när man ändå håller på" ? vad behöver man köpa helt enkelt utöver ok och belägg? Tänkte köpa från Autodoc eller liknande tysk sida är de några billiga ok som är rena dreten ? några som har visat sig funka ? vore väldigt tacksam om någon som gjort det tidigare kunde komma med lite tips och dylikt då detta bara är min andra bil och min första bmw på dels vilka grejer som behövs och om det är något man behöver tänka på.. tack på förhand mvh sebastian | |
| kan man redigera sitt inlägg på något sätt på det här forumet ? som ni ser är jag helt ny.... Jag tänkte förresten eventuellt byta bromsskivor bak också finns det några ni rekommenderar? | |
|
Hej! Är oket ok på andra sidan så behöver man inte byta det, däremot är det viktigt att man byter skivor å belägg axelvis. Köp gärna skivor som är behandlade med beläggning (coating ) skyddar lite längre mot rost på den synliga nav delen innanför fälgen, har man 18" med mycket insyn bakom kan det ju va trevligt att det ser fint ut längre. Kolla även glidpinnarna att dom är rena å fina å smörj in dessa med fett som tål lite värme, brukar köra med drivaxelfett, det gråa fettet. Lycka till Mvh Mats |
|
|
Står specifikt att man inte ska smörja in glidpinnarna i BMWs verkstadsmanual (ska rengöras eller bytas), dock lite pasta på glidytor kring bromsbeläggen & bromskolvens anliggningsyta. :P Översatt från ryska till engelska: Länk (för E90) Kan vara bra att ha en 7mm insex-nyckel eller hylsa för spärrskaft i verktygslådan om man ska mecka bromsok för övrigt. :) |
|
|
Länk. Alla som e tillgängliga e bra märken. Länk alla bra märken Själv gillar jag inte skivor med coating. När väl coating börjar ge sig på sina ställen ser det riktigt fult ut. Skivor:Länk. OP aldrig hört talas om! Annars bra märken. Länk. Bra märken. ATE kan man nog ranka som högst när det gäller skivor,belägg,ok. |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Hej, har fyra bromsok från en 320d E91 2006 dvs 300mm fram och bak vilket det även borde vara på din som ligger och skräpar i garaget. Har gått knappt 10 000 mil och byttes ut då jag monterade lite större bromsar från en 325d dvs 330 mm fram och 336 mm bak. Om du har intresse och kan ordna transport från Stockholm så bjuder jag på dessa, då de annars bara blir liggandes. Fungerade utan problem när jag demonterade dessa. |
|
Hej! Tack så jättemycket gaspo precis vad jag behövde :) Lemans! Det lät ju jätte snällt! Kanske kan vara kul att byta dom andra grejerna och istället renovera mina ok och få dom fräscha och bara sätta dit dom andra med nya belägg och så :) blir nog svårt att lösa transport om du inte kan tänka dig att skicka dom med posten / DHL / schenker eller dylikt och jag Swishar dig kostnad och lite till men förstår om det kan vara krångligt att skicka... Jag ska kolla runt efter möjlighet har du någon mail eller så som du kan pma mig? :) |
|
| Förresten någon som vet om hans ok passar på min bil? När jag kollar på dom tyska sidorna och kollade t ex brembo ok så står det för bilar med sportpaket och på vissa andra står det för bilar utan sportpaket avser det M-sport eller avser det "vanliga" sportpaket jag vet att jag har sportfjädring / sportpaket men inget m-sport | |
|
Såvida du inte har detta på din bil:Länk :-) Le mans ok är annars Exakt likadana ok! Dina:Länk LeMans:Länk |
|
| Haha nej de är original :) tack :) får se om jag kan få le mans ok då så blir det en renovering istället kanske lär jag mig något nytt :) är ju som sagt trevligt om grejerna ser fräscha ut med tanke på att jag har m3 replika fälgar så tycker jag det ser helt förjävligt ut när grejerna är rostiga och tråkiga | |
|
Ett råd bara handla på Mr auto eller autoteilemann. Skulle akta mig en o två gånger att beställa från Autodoc,reservdelar24,bildelaronline en o samma koncern med Gud vet hur många namn. Har själv o flera kompisar mycket dålig erfarenhet av dessa företag! Dom har ju inte direkt det bästa ryktet heller. Jag kör Mr Auto snabb leverans,29:- i frakt,svensk kundservice! |
|
| @steifan Står inte att man ska ha pasta på glidytor å kolvens anläggningsyta mot klossen, ändå så har man det, så smörj även glidpinnarna så slipper man att dom kärvar i framtiden. | |
| Kom på ett frågetecken , om jag ska byta belägg och/eller ok behöver jag byta slitageindikator ? Nu känner jag mig dum men vart och hur tar man bort den ? visste inte ens att det fanns på bilen och när jag plockade bort oket så undersökte jag de inte så mycket mer försökte få bort den vid belägget men ville inte paja något så hängde upp oket och plockade bara bort beläggen när jag motionerade kolven | |
| Slitvarnaren drar du bara ut från belägget. E beläggen inte vansinnigt slitna o det inte kommit upp en varningslampa så e det inga probs o återanvända slitvarnaren. Ska du byta den så sitter kopplingen lite bökigt till bakom innerskärmen. Här e en liten video:Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.