AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
702

Hjälp med Felmeddelanden E93

Hej

Tänkte kolla om någon på detta eminenta forum har en tanke innan jag beger mig till verkstaden.
Bilen är en 2007 335i E93

Jag får följande felmeddelanden i bilen:

DSC Failiure! Drive modestly
DBC Failiure! Drive modestly
Flat Tyre Monitor Failiure!
Start Assistant Inactive!

Vet någon vad detta betyder? Är det klassiska fel? Någon Tanke?

Jag tackar och bockar för all hjälp!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det första som dyker upp i mitt huvud är att det inte längre kommer någon användbar signal från en eller flera hjulhastighetssensorer. Du borde dock ha ABS-varningslampan lysandes också, men kanske svårt att se när hela instrumentpanelen ser ut som en julgran som druckit för mycket kaffe och Gluehwein :-)

Dessa sensorer behövs ju definitivt för att DSC ska fungera, likaså DBC. Även punkteringsvarningssystemen använder sig av dessa sensorer (dvs de system som inte bygger på TPMS).

Start Assistant vet jag knappt vad det är, har aldrig behövt ha någon assistant med mig när jag ska starta :-)
Men jag gissar på det är hill assist systemet dvs att den ser till att bilen inte rullar bak vid start i backe. Och då behövs ju ovan nämnda sensorer också.

Kort och gott, med största sannolikhet är det något problem med någon eller några av dina hjulhastighetssensorer.

Och med största sannolikhet är det "kuggkransen" som råkat ut för rost jacking dvs det rostar undertill och trycker upp kuggkransen så den går sönder eller skaver emot sensorn så den skadas.

Det där är så vansinnigt vanligt att det nästan borde finnas på ICA så man kan handla mjölk och frallor och ett par ABS-sensorer varje morgon så man kan byta dem efter jobbet då de bara håller en dag...

Så in med den till en verkstad. De kommer utan problem att exakt kunna hitta vad problemet och exakt kunna åtgärda vad som behöver åtgärdas. Och med största sannolikhet kommer det inte att kosta särskilt mycket (det kommer troligtvis att röra sig om felsökning, ny sensor och montering av ny sensor). Gissningsvis runt 2000-2200 SEK, förutsatt att det är så enkelt fel som jag förutsätter här ovan.
Fantastiskt bra svar! Tackar för det!

Meddelandena kommer upp i iDrive, ABS får jag inget på, konstigt nog.
Då får jag bege mig till verkstad och hoppas att det löser sig.

Tackar igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.