AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.420

PPK till X3, 30d?

BM
10
BMWmarw
X3 30d - 14
Jag som många andra har ju fått ett lockande sms från BMW i dagarna om PPK till kampanjpris. För min X3:a, 30d, 2014 (ej facelift), ligger det på runt 12-14 000 kr. Det höjer originaleffekten från 258 hk och 560 nm till 286 hk och 600 nm och kapar 0-100 med 0,3 sekunder. Jag tycker visserligen att det är bra tryck i motorn redan i original, framförallt de lägre fartregistren. Dock är det lite småsegt vid acceleration från 80-90 och uppåt. Har någon erfarenhet av om PPK till 30d (och framförallt X3:an) kan råda bot på det? Jag har sökt men inte hittat några mätningar före/efter för X3:an.

Jag hade tidigare en 320d xdrive touring, 2013, som jag köpte PPK till och där upplevde jag den största skillnaden vid acceleration från 70-80 och uppåt även om skillnaden var måttlig. Som helhet gjorde det ändå bilen lite roligare. Sedan om det är värt pengarna kan man fundera på. Jag fick visserligen ett hyggligt inbytespris för bilen (hos BMW) och de menade att PPK gör bilen lite attraktivare (typ 5000 kr mer i inbyte än utan fick jag intrycket av).

En annan fundering är att det är olika specifikationer för accelerationen för 0-100 före/efter facelift, både för X3 och 5-serien (och kanske fler modeller). För 30d motorn är det före facelift 6,2 sekunder och efter facelift 5,9 sekunder (skiljer det verkligen så mycket mellan motorerna, det är ju samma effekt?). Det skulle ju vara kul om PPK till min icke-facliftade X3:a ger samma acc som för de facliftade med PPK, 5.6 sekunder, men det är väl att hoppas på för mycket!? :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.